شهرآرانیوز |
۱ هفته پیش

خوانشی ترکی از عرفان ایرانی نقدی بر فیلم مستِ عشق اثر حسن فتحی شهرآرانیوز

خوانشی ترکی از عرفان ایرانی | نقدی بر فیلم مستِ عشق اثر حسن فتحی
همه چیز در فیلم سینمایی «مست عشق» حکایت از این امر دارد که «حسن فتحی» سوژه‌ی بکری در سینمای ما را سوزاند.

به گزارششهرآرانیوز، فیلم «مستِ عشق» با آن همه حاشیه و جنجال و پس از یک تاخیر طولانی، بالاخره رنگ پرده‌ی سینما‌ها را به خودش دید.

فیلمی که در نظر اول تمام عناصر یک اثر فاخر هنری را داشت. از کارگردانی که کارنامه‌ قابل قبولی در ساخت آثار تاریخی داشت تا خیل هنرپیشگان پرطمطراق ایرانی و ترک و روایتی از جنسِ عشقی جانکاه میان شمس و مولانا.

فیلمی که می‌توانست نه تنها در سینمای ما بلکه در سینمای منطقه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. اما همه‌ی اینها در ساحت نظر ماند و به عمل نرسید.

فیلم بیش از هر چیز دچار سراسیمگی است. خط داستان مبهم و روایت گنگ است. بیننده تا آخرین لحظات هم نمی‌داند به تماشای چه چیزی نشسته است. شخصیت مولانا در فیلمنامه به محاق رفته و «شمس تبریزی» بیشتر از آنکه نماد عرفان ایرانی باشد به جوکی‌های هندی شبیه است.

هویتِ ایرانی حلقه‌ی مفقوده‌ی اثری است که می‌باید آینه‌ی تمام نمای ادب و فرهنگ ایرانی باشد. تقدیس عشق به مثابه یک امر قدسی یا آگاپه‌ای از حیطه‌ی چند دیالوگ از زبان «شمس» فراتر نمی‌رود.

آنچه از عشق در فیلم عینیت دارد تقلیل دادن آن به خواهش‌های تنانه است. امری که مبین این است که «حسن فتحی» مخاطب‌های فیلم خود را در «ازمیر» و «آنکارا» و «بدروم» جستجو می‌کند.

ایراد اساسی محتوا را می‌توان پرداختن به روایتی غیر معتبر و من درآوردی دانست. نویسندگان فیلمنامه (حسن فتحی و فرهاد توحیدی) به جای استمساک به مولانا پژوهان بزرگ ایرانی و غیر ایرانی، چون «بدیع الزمان فروزانفر»، «کریم زمانی»، «عبدالباقی گورپینارلی» یا «فرانکلین لوئیس» دست به دامن افسانه‌های ترکی شده‌اند.

امری که فیلم را مستغرق گنداب خرافه و محکوم به نمایشی فانتزی از عرفان ایرانی می‌کند. فاجعه‌بار‌ترین قسمت ماجرا پرونده‌ی قتل «شمس» است. آن هم با پوشه‌ای پر از کاغذ که نمایانگر این امر است که کارگردان بوروکراسی معاصر را به قرن هفتم هجری تعمیم داده‌است.

ازاین دست هستند اعتراضات مردم قونیه به بازداشت فرزند مولانا که بیشتر تداعی‌گر سندیکا‌های کارگری قرن هفدهم اروپا است! پر واضح است که نویسندگان فیلمنامه زمینه و زمانه‌ی مولانا را نمی‌شناسند.

در این حین و بین دلخوشی کارگردان به بازیگرانی است که کهرباگونه مخاطب را به سینما‌ها جذب می‌کنند. فیلم عرصه‌ی جولان هنرپیشگان چشم رنگی، با صورت‌های زاویه دار و دندان‌های لمینت شده است. اما ضعف فیلمنامه به بازیگران هم تسری پیدا کرده است.

اگر تیغ نقد را از کنار گوش «شهاب حسینی» در نقش «شمس تبریزی» بگذرانیم، «پارسا پیروزفر» در نقش «مولانا» بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات ظاهر شده است. به گونه‌ای که حتی قادر به قرائت صحیح چند بیت شعر نیست!

میان بازیگران با اندکی تساهل و تسامح شاید بتوان بازی «ابراهیم چلیک کول» بازیگر ترک در نقش «اسماعیل» را قابل قبول دانست.

از محتوا که بگذریم فرم اثر هم هیج جای دفاعی ندارد. دکوپاژی غیر ملموس، میزانسن‌ی شلخته، جامپ کات‌های ضعیف، تدوین لاغر، موسیقی جُفت نشده، دوبله‌ی سینک نشده، همه و همه حکایت از این امر دارد که «حسن فتحی» سوژه‌ی بکری در سینمای ما را سوزاند.

شاید در انتها تذکر این نکته به کارگردان فیلم «مستِ عشق» خالی از لطف نباشد که نمی‌توان با استاندارد‌های سریال‌های ترکی فیلمی درباره‌ی شاعری جهان-وطن، چون مولانا و عارفی جهان-شمول، چون «شمس تبریزی» ساخت.

برای بازتاباندن تصویر عشق حقیقی بر پرده‌ی نقره‌ای پیش از داشتن دانش و مهارت باید عاشق بود.

عقل گوید شش جهت حد است و بیرون نیست راه
عشق گوید هست راه و رفته ام من بار‌ها

نوشتهمصطفی کیانیان، منتقد سینما

در ادامه حتما بخوانیدنگاهی به فیلم سینمایی «مست‌عشق» | تکه‌پاره‌های یک روایت

عضو شوید:آخرین اخبار کشور را در این صفحه اینستاگرام دنبال کنید

به گزارششهرآرانیوز، فیلم «مستِ عشق» با آن همه حاشیه و جنجال و پس از یک تاخیر طولانی، بالاخره رنگ پرده‌ی سینما‌ها را به خودش دید.

فیلمی که در نظر اول تمام عناصر یک اثر فاخر هنری را داشت. از کارگردانی که کارنامه‌ قابل قبولی در ساخت آثار تاریخی داشت تا خیل هنرپیشگان پرطمطراق ایرانی و ترک و روایتی از جنسِ عشقی جانکاه میان شمس و مولانا.

فیلمی که می‌توانست نه تنها در سینمای ما بلکه در سینمای منطقه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. اما همه‌ی اینها در ساحت نظر ماند و به عمل نرسید.

فیلم بیش از هر چیز دچار سراسیمگی است. خط داستان مبهم و روایت گنگ است. بیننده تا آخرین لحظات هم نمی‌داند به تماشای چه چیزی نشسته است. شخصیت مولانا در فیلمنامه به محاق رفته و «شمس تبریزی» بیشتر از آنکه نماد عرفان ایرانی باشد به جوکی‌های هندی شبیه است.

هویتِ ایرانی حلقه‌ی مفقوده‌ی اثری است که می‌باید آینه‌ی تمام نمای ادب و فرهنگ ایرانی باشد. تقدیس عشق به مثابه یک امر قدسی یا آگاپه‌ای از حیطه‌ی چند دیالوگ از زبان «شمس» فراتر نمی‌رود.

آنچه از عشق در فیلم عینیت دارد تقلیل دادن آن به خواهش‌های تنانه است. امری که مبین این است که «حسن فتحی» مخاطب‌های فیلم خود را در «ازمیر» و «آنکارا» و «بدروم» جستجو می‌کند.

ایراد اساسی محتوا را می‌توان پرداختن به روایتی غیر معتبر و من درآوردی دانست. نویسندگان فیلمنامه (حسن فتحی و فرهاد توحیدی) به جای استمساک به مولانا پژوهان بزرگ ایرانی و غیر ایرانی، چون «بدیع الزمان فروزانفر»، «کریم زمانی»، «عبدالباقی گورپینارلی» یا «فرانکلین لوئیس» دست به دامن افسانه‌های ترکی شده‌اند.

امری که فیلم را مستغرق گنداب خرافه و محکوم به نمایشی فانتزی از عرفان ایرانی می‌کند. فاجعه‌بار‌ترین قسمت ماجرا پرونده‌ی قتل «شمس» است. آن هم با پوشه‌ای پر از کاغذ که نمایانگر این امر است که کارگردان بوروکراسی معاصر را به قرن هفتم هجری تعمیم داده‌است.

ازاین دست هستند اعتراضات مردم قونیه به بازداشت فرزند مولانا که بیشتر تداعی‌گر سندیکا‌های کارگری قرن هفدهم اروپا است! پر واضح است که نویسندگان فیلمنامه زمینه و زمانه‌ی مولانا را نمی‌شناسند.

در این حین و بین دلخوشی کارگردان به بازیگرانی است که کهرباگونه مخاطب را به سینما‌ها جذب می‌کنند. فیلم عرصه‌ی جولان هنرپیشگان چشم رنگی، با صورت‌های زاویه دار و دندان‌های لمینت شده است. اما ضعف فیلمنامه به بازیگران هم تسری پیدا کرده است.

اگر تیغ نقد را از کنار گوش «شهاب حسینی» در نقش «شمس تبریزی» بگذرانیم، «پارسا پیروزفر» در نقش «مولانا» بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات ظاهر شده است. به گونه‌ای که حتی قادر به قرائت صحیح چند بیت شعر نیست!

میان بازیگران با اندکی تساهل و تسامح شاید بتوان بازی «ابراهیم چلیک کول» بازیگر ترک در نقش «اسماعیل» را قابل قبول دانست.

از محتوا که بگذریم فرم اثر هم هیج جای دفاعی ندارد. دکوپاژی غیر ملموس، میزانسن‌ی شلخته، جامپ کات‌های ضعیف، تدوین لاغر، موسیقی جُفت نشده، دوبله‌ی سینک نشده، همه و همه حکایت از این امر دارد که «حسن فتحی» سوژه‌ی بکری در سینمای ما را سوزاند.

شاید در انتها تذکر این نکته به کارگردان فیلم «مستِ عشق» خالی از لطف نباشد که نمی‌توان با استاندارد‌های سریال‌های ترکی فیلمی درباره‌ی شاعری جهان-وطن، چون مولانا و عارفی جهان-شمول، چون «شمس تبریزی» ساخت.

برای بازتاباندن تصویر عشق حقیقی بر پرده‌ی نقره‌ای پیش از داشتن دانش و مهارت باید عاشق بود.

عقل گوید شش جهت حد است و بیرون نیست راه
عشق گوید هست راه و رفته ام من بار‌ها

نوشتهمصطفی کیانیان، منتقد سینما

در ادامه حتما بخوانیدنگاهی به فیلم سینمایی «مست‌عشق» | تکه‌پاره‌های یک روایت


#‌اخبار #‌مشهد منبع: شهرآرانیوز

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات

مطالب مرتبط

بارش شدید باران مجددا از شامگاه پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مشهد آغاز شد.

2 روز پیش

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در خصوص وقوع دوباره سیل در این استان هشدار نارنجی صادر کرد.

2 روز پیش

رویداد ملی جوانی جمعیت با شعار «هر فرزند هدیه‌ای از بهشت» در باغ موزه دفاع مقدس استان قم برگزار شد.

2 روز پیش

شاهدان دروغگو یا دلالان کذاب، افرادی هستند که مقابل مجتمع‌های قضایی برای شهادت دروغ در محاکم در ازای دریافت پول حاضر می‌شوند؛ موضوعی که در قانون جرم‌انگاری شده و قوه قضاییه درصدد است با رصد هوشمند این پدیده مذموم از وقوع و تکرار آن جلوگیری کند.

2 روز پیش

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از تشدید سامانه بارشی در روزهای آینده برای استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، مناطق مرکزی و شرقی فارس خبر داد.

2 روز پیش

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از حمله اشتباهی نظامیان این رژیم به محل اختفای یک گروه دیگر از صهیونیست‌ها خبر داد.

2 روز پیش

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بیش از سقف ترازنامه بانک‌ها برای پروژه‌های پیشران و ملی به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسیده است.

2 روز پیش

به گفته معاون رئیس‌جمهور امسال مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های راه و شهرسازی اختصاص داده شد‌.

2 روز پیش

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در رابطه با خودروهای تانک‌بر ما یک قرارداد با سوئد داشتیم و ۱۵۰ دستگاه خریداری کرده بودیم. تا امارات نیز آمدند آما آمریکایی‌ها متوجه شدند و آن را برگرداندند. ما گفتیم هیچ اشکالی ندارد. روی پای خود ایستادیم و حتی تا یک ماه آینده یک تانک‌بر هم در نیروی زمینی کسری نداریم. با توجه به علم و نوآوری این اتفاق رقم خورد. این همایش می تواند کمک کند دستاوردهای علمی خود را بین همه مراکز علمی به اشتراک بگذاریم. جهاد و کوشش و تلاش ما با تایید مهر ولایت معنای جهاد می یابد. تلاش ما دانش بنیان کردن نیروی زمینی است./ ایسنا

2 روز پیش

بیشتر...