تبیان |
6 ماه پیش

آیا در برزخ خوردن آشامیدن وجود دارد

 خوردن و آشامیدن در  برزخ
برزخ حد وسط بین دنیا و قیامت است. در رتبه‌بندی، درجه برزخ از دنیا بالاتر است و برخی خصوصیات دنیا را دارد اما نوعش متفاوت است. انسان در برزخ با بدن مثالی که شبیه به بدن دنیایی‌اش است حضور پیدا می‌کند. بنابراین خوردن و آشامیدن او متفاوت با دنیا می‌شود.

در واقع روح مراتبی دارد که یک مرتبه‌اش، بدن مثالی است، که سبک‌تر از بدن دنیایی است. این بدن تا حدی به تجرد رسیده و از مادیات فاصله گرفته، اما دلیلی نداریم که نیاز خوردن و آشامیدن را نداشته باشد.

روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام موید آن است که در نوع زندگی برزخی، خوردن و آشامیدن وجود دارد. گرچه ماهیت زندگی در برزخ با دنیا متفاوت است و شاید بتوان گفت پایین‌ترین مرتبه‌اش خوردن و آشامیدن است. اما مهم اینست که در برزخ هم برخی از امور دنیوی وجود دارد. این حالت شبیه خوردن‌های ما در عالم خواب است که اکثرا تجربه کرده‌ایم.

چنانکه در خواب تا حدودى تعلق روح به بدن مادى کم می‌شود، در حالى که بدن مادى ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنى مشابه با این بدن یافته و سیرها و حرکت‏‌ها و فهم‌‏ها و دیدنى‏‌ها و شنیدنى‏‌ها و خوردنى‌‏ها و خواستن‏‌ها با آن داریم.(محمد شجاعى، خواب و نشان‏ه‌اى آن، صص 58-62)

امام صادق‌علیه‌السلام فرمود: ارواح مؤمنین در بدن‌هایى همانند بدنهایشان(بدن دنیایی) قرار دارد این ارواح (در قالب برزخی) می‌خورند و می‌آشامند، و هر گاه شخصی بر آنها وارد شد، آنها او را به همان صورتی که در دنیا بوده، می‌شناسند




اثبات خوردن در برزخ با اروایات

با استفاده از برخی روایات درمی‌یابیم که اموات در برزخ غذا می‌خورند. فردی نقل می‌کند از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم ارواح مومنان کجا هستند؟ حضرت فرمود: ارواح المومنین فی حجرات فی‌الجنته، یاکلون من طعامها و یشربون من شرابها و یتزاورون فیها؛ ارواح مومنان در منازل بهشت‌‌ هستند. از طعام‌های آن می‌خورند، از نوشیدنی‌های آن می‌نوشند. همدیگر را می‌بینند و زیارت می‌نمایند.

سپس آن شخص از ارواح کفار پرسید، حضرت فرمود: «فی النار یاکلون من طعامها و یشربون من شرابها و یتزاورون فیها؛ ارواح کفار در آتش‌اند و از غذا و نوشیدنی آن استفاده می‌کنند همدیگر را می‌بینند و با هم ملاقات و دیدار دارند.» (بحارالأنوار، ج6، ص235)

روایات دیگری از اهل‌بیت علیهم‌السلام به ما رسیده که می‌فرمایند زندگی در برزخ و عالم مثال مانند زندگی در عالم دنیا است و کارهایی که در دنیا انجام می‌دهیم را در برزخ با بدن‌های مثالی که شبیه بدن‌های دنیوی هستند؛ انجام می‌دهیم.

امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرماید:
«فاذا قبضه الله صیر تلک الروح فی قالب کقالبه فی الدنیا فیاکلون و یشربون، اذا قدم علیهم القادم عرفوه بتلک الصورة التی کانت فی الدنیا و الآخرة»؛ هنگامی که خداوند روح انسان را قبض می‌کند، روح او را در قالبی، مثل قالب دنیایی قرار می‌دهد. طعام می‌خورند و می‌آشامند و هنگامی که فرد جدیدی از عالم دنیا، به آنها بپیوندد، او را به همان صورت دنیایی می‌شناسند. یعنی بدن و قالب مثالی آنها در برزخ، شبیه قالب و بدن دنیایی آنها است.(اصول کافی، ج۳، ص۲۴۵)

امام صادق علیه‌السلام در ادامه می‌فرماید:«ان الارواح فی صفة الاجساد فی شجرة الجنة تتعارف و تتسائل فاذا قدمت الروح علی الارواح تقول دعوها فانها قد اقبلت من هول عظیم ثم یسئلونها ما فعل فلان و ما فعل فلان فان قالت لهم ترکته حیا ارتجوه و ان قالت لهم قد هلک قالوا قد هوی هوی ...»(کلمات مکنونة من اهل الحکمة والمعرفة، فیض کاشانی، ص141)؛ ارواح در عالم مثال یا همان عالم برزخ، صفات و ویژگی‌های اجساد را دارند و در کنار درختان بهشتی قرار می‌گیرند (ولی خود جسم و جرم آنها را ندارند). در آنجا همدیگر را می‌شناسند و از حال همدیگر سؤال می‌کنند، وقتی روح تازه‌ای بر ارواح گذشته وارد می‌شود، ارواح به هم می‌گویند او را به حال خود بگذارید زیرا تازه از هول و هراس بزرگ سختی مرگ رها شده است.

پس از اینکه فرد تازه رسیده، به آرامش رسید، نام برخی را می‌گویند و از حال آنها در دنیا می‌پرسند. روح تازه‌وارد، اگر در جواب آنها بگوید هنوز زنده است، اظهار امید به ملحق شدن وی به آنها را می‌کنند و اگر بگوید مرده است، گویند که به آرزوی نفس خود رسیده است.

ارواح مومنان در منازل بهشت‌‌ هستند. از طعام‌های آن می‌خورند، از نوشیدنی‌های آن می‌نوشند. همدیگر را می‌بینند و زیارت می‌نمایند



خوردن در برزخ در قرآن کریم

به شهادت قرآن کریم انسانها در عالم برزخ بواسطه اعمالی که انجام داده‌اند در عذاب و غم و یا در نعمت و شادی قرار می‌گیرند. گروهی از آنها شهدا هستند که در برزخ به گرفتن پاداش نوید داده شده‌اند: «وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(آل‌عمران،170)؛ نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده‏اند بلكه زنده به حیات ابدى شدند و در نزد خدا متنعم هستند.

قرآن کریم برای اثبات عذاب گناهکاران در برزخ، عذاب فرعونیان را بیان می‌فرماید: «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ»(غافر،46)؛ آتش، هر صبح و شام بر آن عرضه شوند و روزى كه قیامت برپا شود ندا دهند كه خاندان فرعون را به سخت‌ترین عذابها درآورید.

امام صادق علیه‌السلام فرمود:ارواح مؤمنین در بدن‌هایى همانند بدن‌هایشان (بدن دنیایی) قرار دارد این ارواح (در قالب برزخی) می‌خورند و می‌آشامند، و هر گاه شخصی بر آنها وارد شد، آنها او را به همان صورتی که در دنیا بوده، می‌شناسند.(فروع کافی، ج3، ص244)

بنابر این خوردن و آشامیدن یکی از انواع پاداش‌ مومنان در برزخ و عذاب برزخی برای گناهکاران است، که از خوردن و نوشیدن لذت برده یا از آتش، عذاب می‌چشند. اما چون قطعا بدن برزخی با بدن دنیوی متفاوت است خوراک و نوشیدنی‌اش نیز از نوع خوردنی‌های دنیایی نیست.



#‌مذهبی #‌آسمانه منبع: تبیان

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات

مطالب مرتبط

اگر امام حسن علیه‌السلام صلح را نمی‌پذیرفت با دیده محکومیت به او نگاه می‌شد، ولی با پذیرفتن صلح، این معایوه بود که محکوم تاریخ شد.

6 ماه پیش

سالمندان در قرآن و روایات مورد تکریم خاصی قرار گرفته و توصیه بسیار شده که مراقب جسم و روح آنها باشیم و مراقبت‌های خاصی برایشان داشته باشیم. یادمان باشد که آنها نیز روزگاری جوان بوده‌ و جامعه نیازمند تلاش آنها بوده است. اسلام به سالمندان بطور ویژه نگاه کرده و توصیه‌هایی هم بیان کرده است.

6 ماه پیش

وزش سهمگین طوفان الاقصی و تحقق بی‌سابقه‌ترین شکست اطلاعاتی رژیم اشغال‌گر اسرائیل در روزهای اخیر، به طرح دوبارۀ برخی از شبهات قدیمی دامن زده است. شبهه دروغین ناصبی بودن فلسطینیان یکی از این شبهات است که پاسخ آن را در نوشتار حاضر می‌خوانید.

6 ماه پیش

روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام موید آن است که در نوع زندگی برزخی، خوردن و آشامیدن وجود دارد. گرچه ماهیت زندگی در برزخ با دنیا متفاوت است و شاید بتوان گفت پایین‌ترین مرتبه‌اش خوردن و آشامیدن است.

6 ماه پیش

همواره سیره ائمه علیهم‌السلام در مورد نحوه تعامل با مذاهب اسلام برای ما الگو بوده است. اما در عصر امام صادق ‌علیه‌السلام نسبت به ائمه دیگر فضای سیاسی بازتر شده بود و امام با برپایی مجالس علمی و تدریس، با اهل تسنن بیشتر ارتباط داشتند. در حقیقت امام صادق علیه‌السلام را می‌توان پرچم‌دار تقریب مذاهب و سرمنشا وحدت شیعه و سنی دانست. سیره عملی امام در چگونگی رابطه با اهل تسنن می‌تواند برای جامعه امروز تشیع راهگشا باشد.

6 ماه پیش

انسان‌ها بدون امکانات پیشرفته فقط می‌توانند تا عمق 40 متری دریا فرو روند. در جاهایی که آب دریا بسیار زلال است یعنی تا عمق 200 متری، تنها 1درصد نور وجود دارد. قرآن کریم در 1400 سال پیش که بشر به تجهیزات پیشرفتۀ غواصی نبود از تاریکی عمق دریا و امواج درون آب‌ها سخن گفته است که نشان‌گر اعجاز و حقانیت این کتاب آسمانی است.

6 ماه پیش

حمایت ما از فلسطینی‌ها بیشتر جنبۀ معنوی داره تا مادی. به فرض دروغ، اگه فلسطینی‌ها کافر هم بودن، باز حجت شرعی برای حمایت از اون‌ها وجود داشت.

6 ماه پیش

دانشمندان می‌گویند: ناحیۀ جلوی پیشانی (به عربی: ناصیه) مرکز دروغ‌پردازی مغز آدمی است. به گفتۀ آنها ناحیۀ قُدّامی قشر مغز انسان در هنگام دروغ‌گفتن بسیار فعال است و نسبت به دیگر زمان‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. عمر این یافتۀ دانش آناتومی به بیش از شصت سال نمی‌رسد در حالی که قرآن 1400 سال پیش از این حقیقت پرده برداشته است.

6 ماه پیش

کافران تهدید به اخراج مومنان از سرزمین خودشان کردند ولی اراده و سنت الهی بر نابودی کافران و مَسکن دادن مومنان در سرزمین خودشان است.

6 ماه پیش

بیشتر...