لنزک |
1 ماه پیش

داستان پشت عکس های حیات وحش تماشایی کریس فالوز لنزک

برای سفر به آفریقا و عکاسی از حیوانات عظیم الجثه حاضرید؟ در ادامه با عکاسی که از فیل های باشکوه آفریقا عکس های فاین آرت می گیرد همراه شوید. کریس فالوز (Chris Fallows)، عکاس حیات وحش، در آفریقای جنوبی بزرگ شد و از زمانی که در سن دو سالگی برای اولین بار به سافاری رفت، پا به دنیای حیات وحش گذاشت. پدرش یک عکاس حیات وحش آماتور بود و او را در دوران نوجوانی اش با عکاسی آشنا کرد. در این مطلب لنزک با کریس همراه می شویم تا ببینیم چطور عکس های حیات وحش شگفت انگیزش را می گیرد. داستان عکاسی خواندنی مردی که از هر هفت قاره جهان حداقل چهار بار دیدن کرده و بیش از ۳۰۰۰ روز را روی دریا گذرانده است.

کریس زمانی که توانست ازپرش کوسه های سفیدعکاسی کند، کم کم این کار را بیشتر جدی گرفت. کوسه ها در سه دهه گذشته از علاقه مندی های او بوده اند، و برخی از بهترین عکس هایش را در جایی ثبت کرده است که کوسه ها تا ۳٫۵ متر به بالای آب می پریدند.

این کار فرصتی به او داد تا به یک عکاس حیات وحش تمام وقت تبدیل شود.

فالوز می گوید: «کوسه های سفید بزرگ تمرکز اصلی من بودند، اما من همیشه از گونه های دیگر حیات وحش، به خصوص درندگان و گونه های نمادین نیز عکس گرفته ام. من به همراه همسرم مونیک، هر سال حدود سه ماه را در حیات وحش آفریقا و جاهای دیگر می گذرانیم، و در آفریقا من با فیل های زیادی سر و کار دارم.»

«در طول این سالها، من واقعا به آنها علاقه مند شدم و آنها را تقدیر می کنم و حیوانی را شناختم که باهوش، مهربان، و البته تحت فشار شدید انسان هاست. به خصوص گله های بزرگ زن سالار (ماده) که فرصت های عالی برای نشان دادن پویایی های پیچیده اجتماعی فراهم می کنند، برای من جذاب هستند.»

فالوز همچنین به جستجوی آخرین فیل های عاج دار نر عظیم الجثه در قاره آفریقا علاقه مند است. برآورد شده است که تنها ۳۰ تا از آنها (فیل های نر با عاج های بزرگ) در حیات وحش باقی مانده اند، و آنها نمادهای قاره آفریقا هستند.

او از سال ۲۰۱۵ به طور جدی به عکاسی از فیل ها پرداخته است.

فالوز از هر هفت قاره حداقل چهار بار دیدن کرده و بیش از ۳۰۰۰ روز را روی دریا گذرانده است. او تعداد زیادی عکس نمی گیرد به این امید که بعدا از بین آنها بهترین ها را جدا کند، بلکه در عوض برای هر پروژه بسیار با دقت برنامه ریزی می کند. با این وجود، او در شش سال گذشته ۳۰۰۰۰-۲۰۰۰۰ فریم جمع آوری کرده است، و این عکس ها فقط از فیل ها هستند.

کریس توضیح می دهد «کار من فقط بر روی چند مکان کلیدی متمرکز است که متوجه شده ام برای سبک کار من که مینیمالیستی با پس زمینه هایی است که به دقت انتخاب شده اند تا حواس بیننده را از سوژه های من پرت نکنند، مناسب تر هستند. من همچنین به دنبال فیل های بسیار خاص هستم که نمونه های باشکوهی از گونه های خود می باشند.»

«به طور کلی، من راهنمای خودم هستم، خودم گله ها را ردیابی و دنبال می کنم، اما در شرق آفریقا با ماسای ها اردو می زنم و می خوابم، و با هم آنها را ردیابی می کنیم. آنها اطلاعات زیادی در مورد منطقه دارند، و من به راهنمایی نیاز دارم که در نزدیکی آن حیوانات بسیار بزرگ، کاملا راحت باشد.»

کوسه های سفید بسیار سریع هستند، زود واکنش می دهند، و می توانند در کسری از ثانیه جابجا شوند. فیل ها به برنامه ریزی دقیق نیاز دارند، و این که اجازه دهید سوژه با شما راحت شود، و سپس تصویری را ترکیب بندی کنید که با وجود چندین سوژه ای که اغلب در یک کادر هستند، ظاهر خوشایندی داشته باشد.

وقتی که کریس از کوسه ها عکس می گیرد، معمولا بسیار پرانرژی و سرحال است. هنگام عکاسی از فیل ها، باید بسیار ساکت و آرام بود.

فالوز می گوید «عکاسی از فیل ها، مانند یک تصویر واقعا باورنکردنی از کوسه سفید، نیازمند برنامه ریزی دقیق است، و من دوست دارم برای هر دو از لنزهای واید استفاده کنم که نه تنها از سوژه ام بلکه از محیط اطراف که در آن زندگی می کند نیز یک داستان می گویند. برای هر دو، توجهی که من به آب و هوا و جو می کنم قابل توجه است، زیرا در نهایت این چیزی است که می تواند یک تصویر خوب را به یک تصویر واقعا عالی تبدیل کند.»

سه مکان برای فالوز از همه بهتر هستند. نامیبیا فضاهای باز، پس زمینه های سفید، و محیط های بسیار سخت دارد که به تصویر مزیت می بخشند. در زیمبابوه، او عاشق پارک ملی استخرهای ماناست، جایی که در آن فیل ها فوق العاده آرام هستند، و جنگل های آکاسیا آلبیدا یک حس و ظاهر ماورایی به آنها می بخشند.

آفریقای شرقی و به خصوص کنیا مناظر باز با فیل های عاج دار سنگین فوق العاده زیبا دارد که جلوه واقعا باشکوهی به آنها می دهد. این سه مکان بسیار متفاوت هستند، و هر یک از آنها به مجموعه تصاویر فاین آرت او چیز متفاوتی ارائه می دهند. او معمولا از مناطقی با پس زمینه های شلوغ یا بوته ها دوری می کند، چون برای سبک ساده و تمیز او جذاب نیستند.

فالوز، که طرفدار کانن است، از هر دو دوربین DSLR و بدون آینه استفاده می کند. در حال حاضر، دوربین ها و لنزهای او شامل Canon 5D Mark IV و Canon R5 همراه با Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM، Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM، Canon EF 11-24mm f/4L USM، و لنزهای دیگر است.

فالوز می گوید که سرعت شاتر مکانیکی ۱۲ fps دوربین Canon R5 برای نیازهای او کافی است و صدای آن فیل ها را آزار نمی دهد (مگر این که خیلی به آنها نزدیک باشد). او معمولا کاری که باعث تغییر رفتار سوژه هایش شود انجام نمی دهد، بیشتر به خاطر احترام به این که می داند همیشه یک مهمان در دنیای آنهاست.

فالوز می گوید «من معمولا از نور طبیعی برای همه چیز استفاده می کنم و عکاسی فاین آرت را اغلب در ساعاتی از روز انجام می دهم که اکثر افراد این کار را نمی کنند؛ اغلب در اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر زمانی که فیل ها در راهِ رفتن برای نوشیدن آب هستند و هنگامی که ابرها تشکیل می شوند و کنتراست به کار من احساس و عمق می بخشد.»

«نسخه محدود من سیاه و سفید است، و به همین دلیل، من به دنبال جزئیات در آسمان هستم، که معمولا در آفریقا فقط بعد از ظهر به بعد و پس از طوفان های رعد و برق بعد از ظهر وجود دارد.»

فالوز تصاویر را به صورت رنگی می گیرد و بعدا در کامپیوتر آنها را به سیاه و سفید تبدیل می کند. او کارهای پایه را در فتوشاپ همراه با Silver Efex Pro. انجام می دهد. بعد از آن، عکس ها از کیپ تاون در آفریقای جنوبی به لابراتواری در لس آنجلس می روند که تصاویرش را برای مجموعه نسخه محدود او روتوش می کند.

فالوز می گوید «اگر باران نم نم ببارد مشکلی وجود ندارد. اما اگر شدید باشد، داستان دیگری است، و آن وقت من معمولا بیرون از یک وسیله نقلیه عکس نمی گیرم. همچنین، اگر باران خیلی شدید باشد، به ندرت ممکن است بتوان تصویری گرفت که ارزش به خطر انداختن تجهیزات را داشته باشد.»

فالوز در مورد تکنیک عکاسی خود توضیح می دهد: «من می خواهم تصاویری بگیرم که منحصر به فرد، استثنایی، و از همه مهم تر گیرا و جذاب باشند. اکثر افراد نمی خواهند در میان خارها، زمین های ترک خورده، یا کود فیل ها پا بگذارند، اما برای گرفتن تصویر رو به بالا از یک فیل باید این کار را انجام دهید.»

«من می خواهم سوژه هایم تا حد امکان یک جایگاه عالی و بلند مرتبه داشته باشند، و با پایین بودن خودم می توانم این کار را انجام دهم. هنگام عکاسی از یک گله فیل، من به دنبال خطوط خوشایند در آن گله می گردم، و در صورت امکان، یک نمونه باشکوه را به عنوان نقطه جذابیت تصویر انتخاب می کنم. استفاده از ترکیب بندی ساده و یک سوژه قوی، المان های قدرتمندی برای ایجاد یک اثر جذاب هستند.»

هشدار: نزدیک شدن به هرگونه حیوان وحشی خطرناک است و شما باید همیشه فاصله ایمن و توصیه شده را با آنها حفظ کنید. داستان های زیادی از عکاسان و علاقه مندان به عکس سلفی وجود دارد که بر اثر حمله حیوانات آسیب دیده اند (یا حتی متاسفانه کشته شده اند).

فالوز می گوید این چیزی است که یک عکس حیات وحش خوب را از یک عکس عالی متمایز می کند:

همه چیز مربوط به جزئیات است، از ترکیب بندی گرفته تا نزدیک شدن، و زاویه تعاملی که هنگام نگاه کردن به اثر انتخاب می کنید. زمانی که شما گونه های موجود در اثر خود را درک کنید، کم کم به همه چیز مانند شکوه و عظمت سوژه های به تصویر کشیده شده نگاه می کنید. به عنوان مثال، یک فیل عاج دار عظیم الجثه بسیار کمیاب است. اگر تصویری یکی از آنها را در خود داشته باشد، ثبت آن بسیار سخت تر از یک فیل معمولی است. یک شیر یالدار سیاه در مقایسه با یک شیر زرد کمیاب است. من فکر می کنم افراد کمی درک می کنند که هدایت یک گله فیل به آرام راه رفتن به سمت جایی که شما روی زمین قرار دارید و سپس گرفتن تصویری از یک فیل عاج دار بزرگ به عنوان سردسته فیل ها در گله، چقدر سخت است.

این کار به برنامه ریزی، زمان، خلاقیت، و خوش شانسی زیادی نیاز دارد. پیدا کردن مکان هایی که در آن این اتفاق بیفتد، سپس داشتن گله مناسب با سوژه های مناسب دارای عاج های بزرگ در آن گله، و داشتن ابر و جو مناسب همراه با زمین ترک خورده همه المان هایی هستند که با هم ترکیب می شوند تا یک تصویر معمولی را به یک تصویر خوب و سپس یک تصویر عالی تبدیل کنند.

فالوز به هر عکاس مشتاق و علاقه مندی که به اولین سافاری خود به آفریقا می رود و انتظار دارد با یک مجموعه کار فوق العاه برگردد، هشدار می دهد که به دست آوردن یک «مجموعه کار خوب» به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.

این عکاس می گوید «من در طول ۳۰ سال عکاسی در بسیاری از نقاط دورافتاده دنیا با امتیازات و فرصت های باورنکردنی، شاید فقط ۲۵ تصویر استثنایی گرفته ام که احساس می کنم ارزش قرار گرفتن در مجموعه فاین آرت نسخه محدود من را دارند».

برای تماشای عکس های بیشتر ازکریس فالوز (Chris Fallows) به پروفایل اینستاگرام اوسر بزنید.

نویسنده: فیل میستری (Phil Mistry)



#‌عکس #‌عکاسی منبع: لنزک

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات

مطالب مرتبط

تلاش برای ساخت الماس مصنوعی دارای تاریخچه ای دور و دراز است. اولین الماس سنتتیک در جنرال الکتریک توسط تریسی هال ساخته شده است.

۱ هفته پیش

مقایسه لنزهای واید و تله برای ثبت عکس های منظره زیبا. عکاسی منظره

۱ هفته پیش

بیشتر...