|
5 سال پیش
پایگاه خبری و تحلیلی آی سینما
پل شریدر در تهران: سینمای ایران برای ما با کیارستمی شروع شد بعد به فرهادی رسیدیم کارگردان فیلمنا
?
پل شریدر در تهران: سینمای ایران برای ما با کیارستمی شروع شد و بعد به فرهادی رسیدیم
کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور آمریکایی که برای شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران آمده، امروز در یک نشست در حاشیه جشنواره به سوالهای خبرنگاران پاسخ داد. او درباره کیارستمی و فرهادی حرف زد و گفت دیگر به آمریکایی بودن خود افتخار نمیکند.
فیلمنامهنویس «راننده تاکسی» در پاسخ به اینکه چقدر با فیلمهای ایرانی آشنایی دارد، گفت: در پاسخ به شما بگویم در مورد جایگاه سینمای ایران تردیدی نیست. در طول ده، پانزده سال گذشته سه نهضت سنیمایی شکل گرفت که هر سه سرشار از زندگی هستند؛ نهضت سینمایی ایران، رومانی و آرژانتین.
او افزود: امروزه در هر فستیوال معتبری انتظار میرود که حداقل یک فیلم ایرانی وجود داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب سینمای ایران با عباس کیارستمی شروع شد و بعد به اصغر فرهادی رسیدیم. من دوستی دارم که در مورد سینمای ایران کتاب مینویسد. در طول چندسال گذشته دیدن چند فیلم ایرانی را به من توصیه کرده که من آنها را دیدهام.
شریدر در پاسخ به این که شناختش از سینماگران ایرانی به جز چهرههایی که در سینمای بینالمللی بعضا تعابیر سیاسی از آنها میشود چقدر است، گفت: تا جایی که من میدانم دو نوع فیلم ایرانی داریم. نوعی که برای بازار داخلی است و دیگری برای بازار خارجی ساخته میشود. مثلا فیلمهایی که درباره جنگ ایران و عراق ساخته شده به دلیل این که صادر نشده تاکنون ندیدهام. ایران هم مثل بسیاری از کشورها سینمای داخلی و بینالمللی دارد و شاید به همین دلیل جشنوارهاش نیز در دو بخش ملی و جهانی برگزار میشود.
این کارگردان ادامه داد: تا آنجا که میدانم عباس کیارستمی هیچ وقت به عنوان شخصیت سیاسی نشناختهام و جعفر پناهی و اصغر فرهادی را نیز سیاسی نمیدانم به نظرم میتوان فیلمهای سیاسی جالبی در ایران ساخت که اجازه ساخته شدن ندارند.
ادامه حرفهای این سینماگر سرشناس را در سایت آی سینما بخوانید.
لینک در بیو.
عکس از نسیم روحانی @nasimrohaniii
#پل_شریدر #جشنواره_جهانی_فیلم_فجر #جشنواره_جهانی_فجر
پل شریدر در تهران: سینمای ایران برای ما با کیارستمی شروع شد و بعد به فرهادی رسیدیم
کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور آمریکایی که برای شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران آمده، امروز در یک نشست در حاشیه جشنواره به سوالهای خبرنگاران پاسخ داد. او درباره کیارستمی و فرهادی حرف زد و گفت دیگر به آمریکایی بودن خود افتخار نمیکند.
فیلمنامهنویس «راننده تاکسی» در پاسخ به اینکه چقدر با فیلمهای ایرانی آشنایی دارد، گفت: در پاسخ به شما بگویم در مورد جایگاه سینمای ایران تردیدی نیست. در طول ده، پانزده سال گذشته سه نهضت سنیمایی شکل گرفت که هر سه سرشار از زندگی هستند؛ نهضت سینمایی ایران، رومانی و آرژانتین.
او افزود: امروزه در هر فستیوال معتبری انتظار میرود که حداقل یک فیلم ایرانی وجود داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب سینمای ایران با عباس کیارستمی شروع شد و بعد به اصغر فرهادی رسیدیم. من دوستی دارم که در مورد سینمای ایران کتاب مینویسد. در طول چندسال گذشته دیدن چند فیلم ایرانی را به من توصیه کرده که من آنها را دیدهام.
شریدر در پاسخ به این که شناختش از سینماگران ایرانی به جز چهرههایی که در سینمای بینالمللی بعضا تعابیر سیاسی از آنها میشود چقدر است، گفت: تا جایی که من میدانم دو نوع فیلم ایرانی داریم. نوعی که برای بازار داخلی است و دیگری برای بازار خارجی ساخته میشود. مثلا فیلمهایی که درباره جنگ ایران و عراق ساخته شده به دلیل این که صادر نشده تاکنون ندیدهام. ایران هم مثل بسیاری از کشورها سینمای داخلی و بینالمللی دارد و شاید به همین دلیل جشنوارهاش نیز در دو بخش ملی و جهانی برگزار میشود.
این کارگردان ادامه داد: تا آنجا که میدانم عباس کیارستمی هیچ وقت به عنوان شخصیت سیاسی نشناختهام و جعفر پناهی و اصغر فرهادی را نیز سیاسی نمیدانم به نظرم میتوان فیلمهای سیاسی جالبی در ایران ساخت که اجازه ساخته شدن ندارند.
ادامه حرفهای این سینماگر سرشناس را در سایت آی سینما بخوانید.
لینک در بیو.
عکس از نسیم روحانی @nasimrohaniii
#پل_شریدر #جشنواره_جهانی_فیلم_فجر #جشنواره_جهانی_فجر
بیشتر...
تبلیغات