3 سال پیش
۱۴ شرکت فعال در حوزه بازی سازی که بیشترین درآمدها را دارند زومجی
شرکتNewzoo بهعنوان معتبرترین تیم آماری فعال در مطالعهی اقتصادی صنعت بازیهای ویدیویی و مسابقاتE-Sports بهتازگی فهرست کامل پردرآمدترین شرکتهای جهان بازیسازی را اعلام کرد. این تیم برای ارتباط برقرار کردن بهتر با مخاطب، معیار مالی خود را سال میلادی قرار داده است و به همین خاطر شاید اعدادی که در ادامه مشاهده میکنید، متفاوت با گزارشهای رسمی شرکتها در سال مالی اخیر باشد.
درآمد حاصل از فروش هر نوع سختافزار از جمله کنسولهای بازیهای ویدیویی، در این محاسبه در نظر گرفته نمیشود
همچنین فراموش نکنید که اگر یک شرکت بزرگ درآمد خود در بخشهای متفاوت را بهصورت جداگانه اعلام نکند، اعضای تیمNewzoo برای تکمیل دادههای آماری مورد نیاز مجبور به تخمین زدن میشوند. البته این تخمینها نیز با دقت بسیار زیادی زده میشوند و تقریبا همان اعتبار اعداد رسمی اعلامشده از سوی شرکتها را دارند. زیرا حاصل سالها مطالعه و موشکافی آماری این تیم شناختهشده هستند.
دقت داشته باشید که درآمد حاصل از فروش هر سختافزار از جمله کنسولهای بازیهای ویدیویی، در این محاسبه در نظر گرفته نمیشود. در نتیجه درآمدهای نسبت دادهشده به سونی، مایکروسافت و نینتندو فقط مرتبط به فروش بازیها و سرویسهای آنلاین آنها مثل گیم پس و پلی استیشن پلاس هستند. همچنین نباید از یاد برد که این آمار مرتبط با درآمد ویدیوگیمی هر شرکت در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ میلادی است. پیش از رفتن به سراغ ردهبندی اصلیشاید جالب باشد که بدانید بتسدا در فهرست «۲۵ شرکت فعال در حوزه بازیسازی که بیشترین درآمدها را دارند» جا نمیگیرد و اسکوئر انیکس، کونامی و سگا به ترتیب رتبههای ۱۷، ۲۱ و ۲۴ را به خود اختصاص دادهاند.
آمار پیشرو فقط درآمد نرمافزاری هرکدام از این شرکتها در حوزهی بازیهای ویدیویی را نشان میدهند؛ درآمدی که هرکدام از آنها در سهماههی پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی داشته است
۱۴- یوبیسافت
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۱۰ میلیون دلار
شرکت یوبیسافت که دومین شرکت ویدیوگیمی بزرگ اروپا است، هر سال به ساخت و عرضه بازیهای شناختهشده ادامه میدهد. این شرکت با عرضهی قسمتهای مختلف مجموعههایی همچون سری بازیAssassin's Creed، «فار کرای» و «واچ داگز» نام بسیار شناختهشدهای در جهان ویدیوگیم دارد. تازه نمیتوان فراموش کرد که یوبیسافت بهتنهایی صاحب چندین و چند استودیو بازیسازی متفاوت است و تازه احتمالا باتوجهبه تعداد بازیهای معرفیشده، در سهماههی پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی درآمدی به مراتب بیشتر را هم کسب خواهد کرد.
۱۳- شرکت37Interactive
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۲۶ میلیون دلار
شرکت چینی37Games که در سال ۲۰۱۱ میلادی تأسیس شد، سازنده و ناشر چندین و چند بازی موبایلی پردرآمد در کشورهای آسیایی است و بیشتر از ۲۰۰۰ کارمند دارد. البته بهتازگی این شرکت موفق به عرضهی چند بازی موبایلی در غرب هم شده است و از قضا در حوزهی بازیهای مبتنی بر مرورگر هم درآمد خود را بیشتر کرد. به همین خاطر37Interactive بین شرکتهای چینی جهان بازیهای ویدیویی، فقط پشت سر شرکتTencent و شرکت NetEase قرار میگیرد که غولهای بزرگی در دنیای ویدیوگیم هستند.
بازیRings of Anarchy، بازیEmpire of Heroes، بازیLords of Conquest، بازیBlades and Rings و بازیEra of Arcania همگی آثار شرکت37Interactive هستند و با خرید درونبرنامهای و تبلیغات داخل بازی، درآمد بسیار زیادی روی موبایل دارند.
۱۲- بخش بازیسازی شرکت برادران وارنر
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۶۵ میلیون دلار
اگر میخواستید بدانید که چرا شرکتATamp;T قصد فروش بخش بازیسازی برادران وارنر با قیمتی نزدیک به ۴ میلیارد دلار را داشت، فقط باید به رتبهی آن در همین فهرست نگاه کنید. این شرکت که آن را به خاطر بازیهایی مانند «مورتال کمبت»، «بتمن» وMiddle-earth: Shadow of War میشناسیم، دسترسی هیجانانگیزی به حق کامل ساخت و نشر بازی در چند مجموعهی عظیم دارد.
«ارباب حلقهها»، کمیکهای دیسی و جهان جادویی «هری پاتر». چهطور میتوان انتظار داشت که یک شرکت بازیسازی با ساخت بازیهای AAA برای طرفداران چنین آثار باشکوهی نتواند به درآمد بسیار زیاد برسد. برای نمونه از همین حالا پیشبینیها راجع به رکوردشکنیهای مالی بازیHogwarts Legacy آغاز شدهاند. چه کسی را میشناسید که کتابهای «هری پاتر» جی. کی. رولینگ را خوانده باشد و نخواهد در یک بازی بزرگ و پرخرج، در هاگوارتز قدم بزند و گاهی همکوییدیچ بازی کند؟
۱۱- بندای نامکو
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۷۲۱ میلیون دلار
شرکتBandai Namco Entertainment بیشتر از آن که به خاطر مجموعههای متعلق به خود شناخته شود، استاد امضای قراردادهای عالی برای نشر بازیهای بزرگ و مورد انتظار است. از چندین و چند بازی شرکت فرام سافتور مثل «دارک سولز» تا چند بازی ترسناک شرکت سوپرمسیو گیمز مثلThe Dark Pictures Anthology: Little Hope همگی توسط بندای نامکو عرضه میشوند.
این شرکت ژاپنی که در سال ۲۰۰۶ میلادی تأسیس شد، در آیندهی نزدیک هم بازیهای هیجانانگیز متعددی را عرضه میکند. بازیScarlet Nexus، بازیElden Ring و بازیLittle Nightmares II تنها چند مورد از ویدیوگیمهای هیجانانگیز و مورد انتظاری هستند که بندای نامکو در ماههای آتی قصد عرضهی آنها را دارد. تازه فراموش نکنید که این شرکت هر سال تعداد زیادی از بازیهای محبوب اقتباسشده از روی مانگاها و انیمههای معروف را هم به بازار میفرستد؛ محصولاتی که همیشه مخاطبان پروپاقرص خود را دارند.
۱۰- تیک-تو اینتراکتیو
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۹۳۰ میلیون دلار
شرکتTake-Two Interactive را باید بهعنوان شرکت مادر دو غول صنعت بازیسازی یعنی استودیوهایراک استارو شرکت 2K بشناسید. البته که این شرکت بازیهای استودیوهای دیگر را هم بعضا با قراردادهای عالی منتشر کرده است. ولی وقتی یک شرکت صاحب «رد دد ردمشن 2» و بازیGrand Theft Auto V باشد، کسی نمیتواند از موفقیت مالی آن تعجب کند. مخصوصا وقتی راجع به شرکتی حرف میزنیم که از عجیبترین و عصبانیکنندهترین روشهای درآمدزایی با خریدهای درونبرنامهای در محصولی مثلبازیNBA 2K21هم دست نمیکشد.
تیک-تو شاید در رتبهی ۱۰ این فهرست قرار بگیرد. ولی ارزش مالی حقیقی آن را وقتی میفهمید که بدانید قیمت خرید آن بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار، ارزیابی شده است. زیراتیک-تو اینتراکتیو ناشر مجموعه بازیهای شناختهشدهای است که تا همیشه میتوانند بیاندازه سودآور باشند.
۹- الکترونیک آرتز
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۵۹۳ میلیارد دلار
بازیهای ورزشی شناختهشده و در صدر آنها، سریبازی فیفا. شرکت EA شاید بعضا به انتشار آثاری مانند بازیStar Wars Jedi: Fallen Order هم رو بیاورد، ولی همه خوب میدانند که اصل درآمد آن به خاطر لوتباکسها و خریدهای درونبرنامهای غیراخلاقی و پرخرجی است که در بازیهای خود قرار میدهد. این شرکت اکنونبازیApex Legendsرا هم در اختیار دارد. ولی شاید درآمد همهی بازیهای آن غیر از «فیفا» در مجموع کمتر از درآمد سری بازی FIFA باشد. چون «فیفا» هر سال با خرج حداقلی بهروز میشود، مجددا با قیمت کامل به فروش میرسد و کلکسیون دیوانهواری از خریدهای درونبرنامهای را مقابل گیمر میگذارد.
تازه عرضهی بازی با درجهی سنی مثبت سه سال (در عین داشتن گیمپلی شبیه به قمار در قسمت فروش کارتها) هم کاری میکند که همهی گیمرها مخاطب آن باشند. به همین دلیل هر زمان که گزارشی مبتنی بر ممنوعیت احتمالی فروش لوتباکسها در یک کشور منتشر میشود، خون الکترونیک آرتز به جوش میآید.
۸- شرکتNetEase
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۶۶۶ میلیارد دلار
شرکت چینیNetEase با عرضهی پیاپی بازیهای کامپیوتری، موبایلی و آنلاین که خریدهای درونبرنامهای گستردهای دارند و بیشتر بازار آسیا را هدف میگیرند، موفق به درآمدزایی زیاد شده است. اما کار NetEase در حوزهی ویدیوگیم فقط به ساخت و عرضهی بازیهای اختصاصی خود مربوط نیست. بلکه این شرکت که در اصل ویدیوگیم فقط بخشی از تجارت کامپیوتری عظیم آن را تشکیل میدهد، سرمایهگذاریهای گستردهای هم در شرکتهای غربی دارد.
مثلا بهتازگیNetEase چند ۱۰ میلیون دلار پول به شرکتQuantic Dreamدیوید کیجیعنی سازندهیبازی Beyond: Two Soulsو بازی «هوی رین» داد و زینپس بخشی از سود فروش بازیهای آن را دریافت میکند. در همین حین نمیتوان از یاد برد که این شرکت چینی در بستن قراردادهای عظیم برای ساخت بازیهای موبایلی برای مجموعههای بزرگ مثل «دیابلو» هم موفق بوده است.NetEase فقط شرکتTencent را بهعنوان رقیب میشناسد.
۷- اکتیویژن بلیزارد
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۷۴۹ میلیارد دلار
شرکتActivision Blizzard صاحب برخی از بزرگترین مجموعههای جهان هنر هشتم است. عرضهی سالانهیبازیCall of Duty، نسخههای ریمیک جدید و بازیهایی چون «کرش بندیکوت»، «اسپایرو» وTony Hawk's Pro Skater و صد البته محصولی مثل بازیOverwatch که هر سال میلیونها دلار فروش را با خریدهای درونبرنامهای تجربه میکند. تازه همهی اینها بخشی از داشتههای اکتیویژن بلیزارد هستند.
پس برای منطقیتر جلوه کردن این عدد به یاد بیاورید که سری بازیWorld of Warcraft، سری بازیDiablo و بازیHearthstone نیز به اکتیویژن بلیزارد تعلق دارند؛ اثاری که به خوبی عمر میکنند و هر سال به درآمدزایی ادامه میدهند. حتی اگر قسمت جدیدی از آنها عرضه نشود. راستی حالا که با درآمد فوقالعاده زیاد اکتیویژن بلیزارد آشنا شدید، بهتر است یک حقیقت تلخ را به یاد بیاورید؛ این شرکت همچنان به برخی از کارمندهای خود انقدر حقوق کمی میدهد که آنها در تهیهی وعدههای غذایی روزانه هم مشکل دارند.
۶- گوگل
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۸۷۷ میلیارد دلار
نه! درآمد ویدیوگیمی گوگل تقریبا هیچ ارتباطی با پلتفرم گوگل Stadia ندارد. زیرا آن سرویس آنلاین فعلا اگر به گوگل ضرر نزند، شاهکار کرده است. شرکت Google صاحب اندروید است و تعداد بسیار بسیار زیادی از گوشیهای هوشمند دنیا هم از سیستمعامل اندروید گوگل استفاده میکنند. در آن گوشیها وقتی قصد خرید و نصب بازیها را دارید، در اصل وارد پلیاستور میشوید؛ فروشگاه دیجیتالی گوگل برای تمام نرمافزارها و بازیهای اندرویدی.
حالا این حقیقت را به یاد بیاورید که شما با هر خرید و حتی هر خرید درونبرنامهای داخل هر بازی، درصدی از پول خود (۳۰ درصد) را به گوگل میدهید. میلیونها نفر هر روز بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به پرداخت پول برای بازیهای ویدیویی در پلیاستور میپردازند. اینگونه گوگل همیشه درآمد قابل توجهی در دنیای ویدیوگیم دارد.
۵- نینتندو
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۲۸۶ میلیارد دلار
شرکتNintendo با پشت سر گذاشتن روزهای بد دوران عرضهی کنسول Wii U و وارد شدن به دوران فروش نینتندو سوییچ، وضعیت مالی بسیار خوبی دارد. این شرکت تقریبا هر سال موفق به عرضهی بازیهای انحصاری لایق تحسینی شد که اکثر آنها فروش درخشانی را هم تجربه کردند. بالاخره وقتی «ماریو» و «زلدا» را در اختیار دارید و روش استفادهی درست از این مجموعههای بزرگ را هم بلد هستید، میتوانید به چنین موفقیتهای گستردهای برسید.
تازه نباید از یاد برد که مثل مایکروسافت و سونی، نینتندو درصدی از فروش هر بازی روی کنسول سوییچ را هم دریافت میکند. در نتیجه وقتی نینتندو سوییچهای بیشتری فروش میروند، آدمهای بیشتری به خرید بازیهای بیشتری برای این کنسول میپردازد و درآمد نیننتندو نیز مدام بیشتر از قبل میشود.
۴- مایکروسافت
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۸۳۱ میلیارد دلار
برند ایکس باکس در اوایل نسل ۸ کنسولهای بازی ویدیویی انقدر وضعیت مالی بدی داشت که مایکروسافت حتی به تعطیلی کامل و فروش آن به شرکتی دیگر هم فکر میکرد. اما اکنون با اینکه همچنان مایکروسافت از لحاظ تعداد کنسولهای بهفروش رفته عملکرد ضعیفی نسبت به رقبا دارد، وضعیت آن بهتر از قبل شده است. مایکروسافت حالا درآمد مرتبط با سرویس گیم پس را هم کسب میکند و برای نسل ۹ امیدوار به پیروزی و خلق شگفتی است. البته که باتوجهبه خرجهای زیاد شرکت فعلا این درآمدها نه در حال سودآوری که در حال بازگرداندن هزینهها هستند. ولی آمارها به خوبی نشان میدهند که امروز ایکس باکس آینده را به مراتب روشنتر از چند سال قبل میبیند و با مدیریت درست میتواند طی چند سال آینده سودآوری ویدیوگیمی قابل توجهی را تقدیم مایکروسافت کند.
۳- اپل
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۸۸۷ میلیارد دلار
آیفون، آیپد، اپل تیوی، مکبوکها و چندین و چند دستگاه دیگر. بگذارید خلاصهتر بگویم: iOS وmacOS. اپل سیستمعاملهایی دارد که تعداد قابل توجهی از مخاطبان در جهان مشغول استفاده از آنها هستند و اکثر بازیهای حاضر در آنها را فقط میتوان با خرید از فروشگاه دیجیتالی اختصاصی اپل دریافت کرد. اصلا اگر یکی از گوشیهای اپل را دارید، عملا با خرید هر بازی و رفتن به سراغ هر خرید درونبرنامهای، ۳۰ درصد از پول خود را تقدیم اپل میکنید. حالا احتمالا بهتر میتوانید بفهمید که چرا اپیک گیمز قصد دور زدن ناموفق قوانین اپ استور را داشت. چون این شرکت اگر میتوانست خریدهای درونبرنامهایفورتنایترا مستقیم کند، دیگر آن ۳۰ درصد هم را به اپل نمیداد و کل پول کاربر را دریافت میکرد.
راستی اپل اکنون سرویسApple Arcade را هم در اختیار دارد که مثل گیم پس، با یک اشتراک به شما اجازهی دسترسی به چندین و چند بازی موبایلی جذاب را میدهد. ظاهرا استقبال از این سرویس هم مناسب بوده است و همواره به درآمد ویدیوگیمی اپل کمک میکند.
۲- سونی
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۳.۸۷۹ میلیارد دلار
بازی God of War،بازی The Last of Us Part II، بازی Horizon Zero Dawn، بازیMarvel’s Spider-Man،بازیUncharted 4: A Thief's End،بازیGhost of Tsushimaو چندین و چند بازی انحصاری دیگر. این بازیها صرفا در کسب نمرات بالا و تحسینهای منتقدان موفق نبودند. بلکه هرکدام در نوع خود فروش معرکهای را تجربه کردند؛ فروشهایی که کل هزینهی پرداختشده توسط مخاطب برای آنها به سونی میرسد. البته که نمیتوان نقش پلی استیشن پلاس در موفقیت مالی سونی را نیز انکار کرد.
حالا باید به یاد بیاوریم که پلی استیشن 4 در رتبهی سوم جدول پرفروشترین کنسولهای بازی تاریخ جا خوش کرده است. هر بازی که روی این کنسول فروش برود و هر پرداخت درونبرنامهای که روی یکی از بازی PS4 انجام شود، ۳۰ درصد پول مخاطب را به سونی میرساند. جالبتر آن که باتوجهبه فروش بیشتر دستگاه، تعداد بازیهای انحصاری زمانی و انحصاری کنسولی آن هم قابلتوجه بوده است. این یعنی پلی استیشن در نسل هشت حتی غیر از بازیهای انحصاری فرست-پارتی خود، بازیهایی داشت که عملا روی پلتفرمهای دیگر عرضه نشدند و هیچ شرکت دیگری نمیتوانست ۳۰ درصد فروش آنها به مخاطب را کسب کند. راستی مطابق آمارهای موجود، سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی یکی از کمدرآمدترین سهماهههای پلی استیشن در کل نسل ۸ است.
۱- شرکتTencent
درآمد ویدیوگیمی در سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵.۲۲۵ میلیارد دلار
تنسنت صاحب شرکتRiot Games است و تمام درآمد بازیLeague of Legends را کسب میکند. ۴۰ درصد سهام شرکت بسیار موفق اپیک گیمز که صاحب فورتنایت و موتور بازیسازی آنریل انجین است، به تنسنت تعلق دارد. ۵ درصد سهام شرکت یوبیسافت، به تنسنت تعلق دارد. ۱۱.۵ درصد از کل سود بازیPlayerUnknown's Battlegrounds بهصورت دائمی به تنسنت میرسد. این را هم به یاد داشته باشید که ۵ درصد سهام شرکت اکتیویژن بلیزارد و ۸۰ درصد سهام شرکت سازندهی بازیPath of Exile نیز به تنسنت تعلق دارند. ولی ماجرا به اینجا ختم نمیشود.
مایکروسافت شرکت بتسدا را بهصورت کامل با پرداخت مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار خرید. اما این بزرگترین خرید سالهای اخیر دنیای ویدیوگیم نیست. چون تنسنت ۸۴.۳ درصد سهام شرکت سوپرسل را با ۸.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. «کلش آو کلنز»، «کلش رویال» و چندین و چند بازی موبایلی بسیار سودآور دیگر. تنسنت بخش قابل توجهی از درآمد تکتک این بازیها را دریافت میکند. تازه تنسنت در چندین و چند استودیو دیگر مثل پلاتینیوم گیمز هم سرمایهگذاریهایی دارد که جزئیات آنها هرگز رسانهای نشده است. ولی همه همینقدر میدانند که این شرکت چینی در اکثر مواقع بیشترین درآمد نرمافزاری در حوزهی بازیهای ویدیویی را دارد. البته اگر بخواهیم درآمدهای سختافزاری ویدیوگیمی یعنی سود سونی از فروش هر کنسول پلی استیشن را هم در نظر بگیریم، تنسنت احتمالا رتبهی اول را از دست میدهد.
#فناوری #تکنولوژی #علمی منبع: زومیت
بیشتر...
تبلیغات
تبلیغات
مطالب مرتبط
جک T۹ یا همان کی.ام.سی T۹، پرچمدار پیکاپهای این برند چینی به حساب میآید و بهزودی قرار است توسط کرمان موتور به خیابانهای ایران بیاید. مدل برقی این پیکاپ قبل از رونمایی رسمی در نمایشگاه پکن دیده شده است.
14 ساعت پیش
با وجود پوشش، بدنه جعبهای، تایرهای آفرودی All-train و چراغهای تازه کیا قابل تشخیص هستند.
7 ساعت پیش
تسلا پس از معرفی مدل ۳ هایلند، بالاخره از نسخه پرفورمنس آن رونمایی کرد. این خودرو، قدرتمندترین مدل ۳ تاکنون به حساب میآید. علاوهبر تغییراتی در ویژگیهای فنی، ظاهر این خودرو هم دستخوش ارتقاهایی شده است.
6 ساعت پیش
محققان موفق شدند تا سلولهای مصنوعی بسازند که مانند سلولهای زنده عمل میکنند؛ روش ساخت این سلولهای زنده اما پیش از امروز هرگز بکار گرفته نشده بود.
11 ساعت پیش
بهنظر میرسد که دوقلوهای همسان در هنگام گوشدادن به موسیقی، سطوح یکسانتری از لذت را درمقایسه با دوقلوهای غیرهمسان تجربه میکنند.
12 ساعت پیش
تصور کنید این توانایی را داشته باشید که به درون یک سلول سرطانی نگاه کنید و ببینید که چگونه با همسایگان خود، ارتباط میگیرد؛ در حال حاضر دانشمندان روش جدیدی را آزمایش میکنند که در آن با بررسی محتوای چربی سلولهای سرطانی میتوانند به این بینش دست یابند.
10 ساعت پیش
شرکت چینی ویچایپاور با بهینهسازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک، از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳٫۰۹ درصد رونمایی کرد. این در حالی است که بازدهی موتورهای رایج در بازار حدود ۴۶درصد است.
21 ساعت پیش
بیشتر پستانداران نر ارتباط کمی با فرزندان خود دارند یا اصلاً کاری با آنها ندارند؛ پس چرا پدران ما انسانها تا این حد متفاوت رفتار میکنند؟ آیا پدر بودن، مزیت فرگشتی برای ما انسانها دارد؟
یک ربع پیش
وزیر دفاع روسیه از مجهز شدن نیروهای مسلح این کشور به سامانه دفاع ضدموشکی اس-۵۰۰ تا پایان امسال خبر داد. به این بهانه نگاهی داریم به تاریخچه و قابلیتهای این سامانه پدافندی که ادعا میشود میتواند موشکهای هایپرسونیک را نیز رهگیری کند.
3 ساعت پیش
بیشتر...