بیتوته |
3 سال پیش

احکام وضو برای وضو انجام چه اعمالی لازم است




احکام وضو


سئوال 1_برايوضو انجام چه اعمالي لازم است؟

جواب ـدر وضو واجب است نيت نموده صورت و دستها را بشويند و جلوي سر و روي پاها را مسح كنند.



شستن صورت


س 2_صورترا چگونه بايد شست؟

ج ـدرازاي صورت را بايد از بالاي پيشاني جايي كه موي سر بيرون مي آيد تا آخر چانه شست و پهناي آن به مقداري كه بين انگشت وسط و شست قرار مي گيرد. بايد شسته شود و اگر مختصري از اين مقدار را نشويند وضو باطل است و براي آنكه يقين كند اين مقدار كامل شسته شده كمي اطراف آن را نيز بشويند.

س 3_كسيكه دست يا صورتش كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـبايد ملاحظه كند كه مردمان معمولي تا كجاي صورت خود را مي شويند او نيز تا همان جا را بشويد.

س 4_وظيفه كسي در پيشاني او مو روئيده يا جلوي سرش مو ندارد چيست؟

ج ـبايدبه اندازه معمول پيشاني را بشويد.

س 5_اگر كسي احتمال دهد چرك يا چيز ديگري در ابروها، گوشه هاي چشم و لب او نمي گذارد آب به آن برسد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـچنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد بايد احتياط پيش از وضو بررسي كند تا اگر مانعي هست برطرف نمايد.


س 6_وظيفهكسي كه پوست صورت او از لاي مو پيدا باشد چيست؟



ج ـبايد آب را به پوست برساند و اگر پيدا نباشد شستن مو كافي است و رساندن آب به زير آن لازم نيست.

س 7_اگر كسي شك كند پوست صورت از لاي مو پيدا است يا نه چه كاري بايد انجام دهد؟

ج ـبنا بر احتياط واجب بايد مو را بشويد و آب را به پوست برساند.

س 8_آيا شستن موهايي كه از حد صورت بيشتر است لازم مي باشد؟

ج ـ{خير} واجب نيست مانند زيادي محاسن ( ريش ) كه از درازا يا پهناي صورت گذشته باشد.

س 9_شستن داخل بيني و مقداري از لب و چشم كه در وقت بستن ديده نمي شود چه حكمي دارد؟

ج ـواجب نيست ولي براي آنكه يقين كند از جاهايي كه بايد شسته شود چيزي باقي نمانده مقداري از آنها را نيز بشويد.

س 10_نمازهاي كسي نمي داند در هنگام وضو مقداري از لب و چشم و داخل بيني را شسته يا نه چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـكسي كه نمي دانسته بايد اين مقدار را بشويد اگر نداند در وضوهايي كه گرفته اين مقدار را شسته يا نه نمازهايي كه خوانده صحيح است.

س 11_روش صحيح شستن دستها و صورت در هنگام وضو گرفتن چگونه است؟

ج ـبايد صورت و دستها را از بالا به پائين شست و اگر از پائين به بالا بشويد وضو باطل است.

س 12_اگر دستها را تر كند و به صورت و دستها بكشند وضويش چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـچنانچه تري دست به قدري باشد كه بر اثر كشيدن دست آب كمي بر آنها جاري شود كافي است.



شستن دستها

احکام وضو

س 13_براي وضو گرفتن بعد از شستن صورت چه وظيفه اي داريم؟


ج ـبايد دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشويند.



س 14_براي آنكه يقين كند آرنج را كاملا شسته چه كاري بايد انجام دهد؟


ج ـبايد مقداري بالاتر از آرنج را نيز بشويد.



س 15_در موقع وضو دستها را بايد تا چه قسمتهايي بشويد؟

ج ـبايد دستها را تا سر انگشتان بشويد و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوي او باطل است.


س 16_اگر دستها را پيش از وضو تا مچ شسته باشد آيا شستن دوباره آن لازم است؟

ج ـبله حتي اگر پيش از وضو دستهاي خود را تا مچ شسته باشد.


س 17_شستن دستها و صورت براي وضو گرفتن چند مرتبه لازم است؟

ج ـمرتبه اول: واجب، مرتبه دوم: مستحب، مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام مي باشد.



س 18_در هنگام شستن دستها براي وضو شستن اول و دوم و سوم چگونه محاسبه مي گردد؟

ج ـاما كدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسي است كه وضو مي گيرد پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب به دستها بريزد اشكال ندارد و همه آنها شستن اول حساب مي شود و اگر به قصد اينكه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم حرام است.


س 19_انجام چه امور و حالاتي براي وضو گرفتن مستحب است؟

ج ـ
مستحب است وضو را شاداب گرفت و آب وضو به مقدار يك مد باشد.



س 20_چه كارهايي در هنگام وضو گرفتن مكروه است؟

ج ‌ـ‌زياده روي در آب وضو مكروه و چه بسا حرام مي گردد.



مسح سر

احکام وضو

س 21_در وضو گرفتن بعد از شستن هر دو دست چه وظيفه اي داريم؟

ج ـ
بعد از شستن هر دو دست بايد جلوي سر را با تري آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنا بر احتياط واجب با دست راست از بالا به پايين مسح نمايد.



س 22_
جاي مسح سر كجاست؟

ج ـ
يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشاني است جاي مسح مي باشد و هر جايي اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافي است.



س 23_به چه مقدار بايد سر را مسح كرد؟

ج ـبنا بر احتياط واجب به مقدار عرض يك انگشت مسح نمايد و احتياط مستحب آن از درازا به اندازه درازاي يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد.



س 24_آيا لازم است كه مسح سر بر پوست آن باشد؟

ج ـ
{ خير } لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد. بلكه بر موي جلوي سر نيز صحيح است.



س 25_كسي كه موي جلوي سرش بلند باشد، چه وظيفه اي دارد؟

ج ـكسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد مانند زنها بايد بيخ موها را مسح كند و يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح كند.


س 26_آيا وضوي كسي كه موهاي بلند سرش را جلو پيشاني و سر خود جمع كند و آن گاه بر آنها مسح نمايد درست است؟

ج ـ
[خير] بر موهايي كه از جاهاي ديگر به جلوي سر جمع كند يا آمده باشد و مسح كند باطل است.



مسح پـا هـا

احکام وضو

س 27_در وضو بعد از مسح سر نوبت به چه كاري مي رسد؟

ج ـبايد با تري آب وضو كه در دست مانده روي پاها را از مسح كند.



س 28_روش صحيح مسح پا چگونه است؟

ج ـ
[بايد] روي پاها را از سر يكي از انگشتها تا برآمدگي روي پا مسح كند و بنا بر احتياط مستحب تا مفصل را مسح نمايد.



س 29_آيا بايد مسح پاي راست را مقدم بر پاي چپ نمايد؟

ج ـ
بنا بر احتياط مستحب پاي راست را مقدم بر مسح پاي چپ نمايد.



س 30_آيا مي توان با دست چپ پاي راست را مسح نمود؟

ج ـ
[خير] پاي راست را با دست راست و پاي چپ را با دست چپ مسح نمايد.



س 31_پهناي مسح پا به چه اندازه اي بايد باشد؟

ج ـ
پهناي مسح پا به هر اندازه باشد كافي است ولي بهتر است به اندازه پهناي سر انگشت بسته باشد بهتر از آن مسح تمام روي پاست.



س 32_در مسح پا چه اندازه بايد دست را روي پا كشيد؟

ج ـواجب نيست كه در مسح پا دست را بر سر انگشت ها بگذارد و سپس به پشت پا بكشد بلكه اگر تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد كفايت مي كند اگر چه قسمت اول بهتر است.


س 33_در مسح سر و روي پا چگونه بايد عمل كرد؟

ج ـ
بايد دست را روي آن بكشد و اگر دست را نگه دارد و سر يا پا را به آن بكشد وضو باطل است.


س 34_اگر موقعي كه دست را بر سر يا پا مي كشد سر يا پا حركت كند وضو چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـ
اشكالي ندارد.



س 35_اگر جاي مسح پا قدري باشد وضو چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـجاي مسح بايد خشك باشد و اگر به قدري تر باشد كه رطوبت كف دست بر آن اثر نكند خلاف احتياط واجب است. ولي اگر تري آن كم باشد اما رطوبتي كه بعد از مسح در آن ديده مي شود بگويند كه از تري كف دست است اشكال ندارد.



س 36_اگر براي مسح رطوبتي در كف است نمانده باشد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـنمي تواند دست را با آب غير وضو تر كند بلكه بايد از اعضاي ديگر وضو رطوبت بگيرد.


س 37_مسح كردن پا از روي جوراب و كفش چه حكمي دارد؟

ج ـباطل است.



س 38_در چه صورتي مسح از روي جوراب و كفش مسح كند؟

ج ـاگر بر اثر سرماي شديد يا ترس از دزد درنده و مانندآن نتواند كفش يا جوراب رابيرون آورد مسح مردن بر آن اشكال ندارد.


س 39_اگر روي كفش نجس باشد در هنگام اضطرار چه وظيفه اي دارد؟


ج ـ
‌بايد چيز پاكي بر آن بيندازد و به آن مسح كند و بنا بر احتياط واجب تيمم نيز بنمايد.



س 40_وظيفه كسي كه روي پاي او نجس است و نمي توان براي مسح آن را آب بكشد چيست؟

ج ـ
بايد تيمم نمايد.



منبع: بیتوته

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات

مطالب مرتبط

کافران تهدید به اخراج مومنان از سرزمین خودشان کردند ولی اراده و سنت الهی بر نابودی کافران و مَسکن دادن مومنان در سرزمین خودشان است.

6 ماه پیش

همانطور که انسان در هنگام نوزادی و کودکی ناتوان است و به کمک نیاز دارد، در پیری و سالمندی هم دچار ضعف شده و به رکود قوای جسمی و ذهنی می‌رسد و به مراقبت‌های خاصی نیازمند می‌شود.

6 ماه پیش

نویسندگان مسلمان دربارۀ منزلت والای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فراوان نوشته‌اند اما «خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران، گفته آید در حدیث دیگران».

6 ماه پیش

روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام موید آن است که در نوع زندگی برزخی، خوردن و آشامیدن وجود دارد. گرچه ماهیت زندگی در برزخ با دنیا متفاوت است و شاید بتوان گفت پایین‌ترین مرتبه‌اش خوردن و آشامیدن است.

6 ماه پیش

دانشمندان می‌گویند: ناحیۀ جلوی پیشانی (به عربی: ناصیه) مرکز دروغ‌پردازی مغز آدمی است. به گفتۀ آنها ناحیۀ قُدّامی قشر مغز انسان در هنگام دروغ‌گفتن بسیار فعال است و نسبت به دیگر زمان‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. عمر این یافتۀ دانش آناتومی به بیش از شصت سال نمی‌رسد در حالی که قرآن 1400 سال پیش از این حقیقت پرده برداشته است.

6 ماه پیش

حمایت ما از فلسطینی‌ها بیشتر جنبۀ معنوی داره تا مادی. به فرض دروغ، اگه فلسطینی‌ها کافر هم بودن، باز حجت شرعی برای حمایت از اون‌ها وجود داشت.

6 ماه پیش

در قرآن کریم در آیات سوره اسراء به سه عملکرد بنی‌اسراییل صراحتا اشاره شده است.

6 ماه پیش

انسان‌ها بدون امکانات پیشرفته فقط می‌توانند تا عمق 40 متری دریا فرو روند. در جاهایی که آب دریا بسیار زلال است یعنی تا عمق 200 متری، تنها 1درصد نور وجود دارد. قرآن کریم در 1400 سال پیش که بشر به تجهیزات پیشرفتۀ غواصی نبود از تاریکی عمق دریا و امواج درون آب‌ها سخن گفته است که نشان‌گر اعجاز و حقانیت این کتاب آسمانی است.

6 ماه پیش

اگر امام حسن علیه‌السلام صلح را نمی‌پذیرفت با دیده محکومیت به او نگاه می‌شد، ولی با پذیرفتن صلح، این معایوه بود که محکوم تاریخ شد.

6 ماه پیش

بیشتر...