.جستار تقریبا مفصلی نوشتم به تازگی درباره اثر جدید استاد علیقلی اینجا چهار برش ناپیوسته از آن را می

.جستار تقریبا مفصلی نوشتم به تازگی درباره اثر جدید استاد علیقلی اینجا چهار برش ناپیوسته از آن را می
.
#‌جستار تقریبا مفصلی نوشتم به‌تازگی درباره اثر جدید استاد علیقلی. اینجا چهار برش ناپیوسته از آن را می‌نویسم به عنوان تیزر! یا بیرون‌کشیدن یک #‌ریویو از دل یک جستار! متن کامل پیشتر در وبلاگ (FihMaFih.blog.ir) و نیز صفحه موسیقی خبرگزاری فارس منتشر شده است. (همچنین یادآور می‌شوم دقیقه‌ای که می‌شنوید سرآغاز موومان دوم است)
.
«#‌محمدرضا_علیقلی، نابغۀ رنگ‌های گوناگون #‌موسیقی_امروز_ایران، پس از سال‌ها با آلبوم قدرت‌مند دیگری به سوی مخاطبان موسیقی جدی و هنری آمده است. #‌پوئم_سمفونیک_ناصر اثر تازۀ علیقلی بار دیگر می‌خواهد از جنگ و دفاع هشت‌سالۀ ایرانیان سخن بگوید. اثری که در همین ابتدای انتشار با استقبال خوب مخاطبان موسیقی مواجه شده است و هفتمین آلبوم پرفروش سال جاری است...»
.
«#‌ناصر یک #‌پوئم_سمفونیک است با هشت موومان. پوئمیک‌بودن این سمفونی در ظاهر فقط بسته به یک بیت شعر است. این بیت شعری است از کتاب گلستان #‌سعدی شاعر بزرگ قرن هفتم و تنها کلامی است که در آوازها شنیده می‌شود: «ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز / کآن سوخته را جان شد و آواز نیامد». اما اگر از ظواهر بگذریم و تعریف عمیق‌تری از یک پوئم سمفونیک داشته باشیم، ما به ملاقات شعرهای دیگری هم در این سمفونی می‌رویم، اما از حنجرۀ سازها...»
.
«در موومان دوم _با نام آغاز_ ابتدا نغمۀ محوری و تم اصلی سمفونی با شیپور نواخته می‌شود و سپس #‌موسیقی، ضربی حماسی و تمپویی تند به خود می‌گیرد و شروعی نفس‌گیر را رقم می‌زند. این موومان هم چون موومان نخست از قطعات بسیار دلپذیر این سمفونی است. حماسی‌نواخته‌های این موومان روایت و داستان #‌سمفونی را آشکار و آغاز می‌کند و شیپور جنگ را به صدا در می‌آورد. اگر بخواهیم با نگاه‌هایی چون نشانه‌شناسی، تحلیل محتوا و یا روایت‌شناسی پوئم‌سمفونیک را بررسی کنیم، این سمفونی در بطن خود یک قصه دارد، یعنی با نگاه دقت‌آمیز می‌توان لحن روایت‌گرانه‌ای را هرچند کاملا غیرمستقیم، غیرقطعی و غیرواضح در پس نغماتش تشحیص داد...»
.
«موومان چهارم اما به‌نظرم کار اصلی و شاهکار استاد #‌علیقلی در این آلبوم است. من موومان‌های «مقدمه»، «آغاز» و «پایان» را نیز بسیار دوست می‌دارم و ماندگار می‌دانم، اما این قطعه چیز دیگری است. اینجا بعد از سال‌ها موسیقی ایرانی شنوندۀ یک بافت پلیفونیک و #‌موسیقی_چندصدایی باشکوه است. در ارکستراسیون تمام موومان‌های این سمفونی سازهای ایرانی نیز حضور دارند، اما در این قطعه یک ساز حماسی و عرفانی یعنی دف آغازگر و ضرب‌دهندۀ اصلی موومان است و با زیبایی و معناشناسی درخشانی حضور دارد...
.
.
[ادامه در کامنت اول]

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات


مطالب مرتبط