|
4 سال پیش
نشر هیرمند
نسل بیت را بهتر بشناسیم جنبش بیت در معنایی دیگر به معنای سرخورده از جامعه، به آن دسته از هن
▪️نســـل بیت را بهتر بشناسیم▪️
————————
?جنبش بیت در معنایی دیگر به معنای سرخورده از جامعه، به آن دسته از هنرمندان آمریکایی اطلاق میشود که اواسط دهه پنجاه به سیاست رادیکالی و موسیقی «هیپ هاپ» توجه داشتند.
?هربرت هانک، در یادداشتهای روزانهاش، از این عبارت برای توصیف کسی استفاده میکرد که وضع مالی مناسب و چشماندازی در زندگی نداشت. هرچند که بیت در زبان عامیانه آمریکاییها به معنی «خسته و کوفته» بود. اما بعدها جان کللون هولمز اولین رمان نسل بیت را با عنوان «برو» (Go) نوشت و در سال ۱۹۵۲ در روزنامه نیویورک تایمز نیز درباره آنها مقالهای منتشر کرد. این مقاله مانیفست زیباییشناسانه نسل بیت به شمار میرود. از نظر جان کللون هولمز، بیت به معنی «در خیابان بودن، لگدشده، در انتهای رول» بود.
?سردمداران نسل بیت، سرمایهداری را از منظر فردی، مخرب روح و از منظر اجتماعی، در تضاد با عدالت و برابری میدانستند و علاوه بر آن منتقدان جدی فرهنگ مصرفی بودند.
?شیوهی نگارشی که نسل بیت را به آن میشناسند، نوشتن خودانگیخته یا خودبهخودی است. این سبک فیالبداههنویسی بسیار به سبک موسیقی جاز که کرواک علاقهی زیادی به آن نشان میداد شبیه است. او «در راه» را با همین سبک خودانگیخته نوشت و بعدا آن را «عروس رقص فیالبداهه» نامید. وی در مقاله کوتاه خود با عنوان «اصول نگارش فیالبداهه» نوشت:
?«نه گزینشِ بیان، بلکه تداعی آزاد ذهن در دریای بیکران تفکر، شنا کردن در دریای زبان، بیهیچ نظمی به جای پرداختن به عبارتهای بیانگرانه و خطابی بلاغی، به مانند یک مشت که کوبیده میشود بر روی میز با بیانی کامل، بنگ!
هرگز نباید تصمیم به «بهبود» یا تاثیرگذارتر کردن شعر گرفت، بهترین نوشتار همیشه با بیرون کشیدن شخص از گهوارهی گرم و نرم ذهن محافظه کار حاصل میشود.»
?علاوه بر استفاده از همین بداههپردازیها در نوشتههای نسل بیت، ضد ضرب و پذیرا بودن، بداههپردازی و انرژی مهمترین ویژگیهای مشترک جاز و بیت است.
کرواک از موسیقی جاز تاثیر بسیاری گرفته و در عین حال چنان ارتباطی با شعر و موسیقی داشت که بر ترانهسرایان و خوانندگان آمریکایی مثل باب دیلن تاثیر گذاشت. متیو هیلی خواننده گروه ۱۹۷۵ به مجلهی گاردین گفت: «۱۸ ساله بودم، از هر چیزی تفننی استفاده میکردم. من میخواستم جک کرواک باشم.»
✔️هر چند نسل بیت هرگز یک جنبش بزرگ به حساب نیامد، اما از نظر تاثیر و ایجاد یک موقعیت فرهنگی خاص، به وضوح بیشتر دیده شد...
————————
#تهران#ایران#beatgeneration Jack_Kerouac#جک_کرواک#آلن_گینزبرگ#بیتلز#beat#ویلیام_باروز
————————
?جنبش بیت در معنایی دیگر به معنای سرخورده از جامعه، به آن دسته از هنرمندان آمریکایی اطلاق میشود که اواسط دهه پنجاه به سیاست رادیکالی و موسیقی «هیپ هاپ» توجه داشتند.
?هربرت هانک، در یادداشتهای روزانهاش، از این عبارت برای توصیف کسی استفاده میکرد که وضع مالی مناسب و چشماندازی در زندگی نداشت. هرچند که بیت در زبان عامیانه آمریکاییها به معنی «خسته و کوفته» بود. اما بعدها جان کللون هولمز اولین رمان نسل بیت را با عنوان «برو» (Go) نوشت و در سال ۱۹۵۲ در روزنامه نیویورک تایمز نیز درباره آنها مقالهای منتشر کرد. این مقاله مانیفست زیباییشناسانه نسل بیت به شمار میرود. از نظر جان کللون هولمز، بیت به معنی «در خیابان بودن، لگدشده، در انتهای رول» بود.
?سردمداران نسل بیت، سرمایهداری را از منظر فردی، مخرب روح و از منظر اجتماعی، در تضاد با عدالت و برابری میدانستند و علاوه بر آن منتقدان جدی فرهنگ مصرفی بودند.
?شیوهی نگارشی که نسل بیت را به آن میشناسند، نوشتن خودانگیخته یا خودبهخودی است. این سبک فیالبداههنویسی بسیار به سبک موسیقی جاز که کرواک علاقهی زیادی به آن نشان میداد شبیه است. او «در راه» را با همین سبک خودانگیخته نوشت و بعدا آن را «عروس رقص فیالبداهه» نامید. وی در مقاله کوتاه خود با عنوان «اصول نگارش فیالبداهه» نوشت:
?«نه گزینشِ بیان، بلکه تداعی آزاد ذهن در دریای بیکران تفکر، شنا کردن در دریای زبان، بیهیچ نظمی به جای پرداختن به عبارتهای بیانگرانه و خطابی بلاغی، به مانند یک مشت که کوبیده میشود بر روی میز با بیانی کامل، بنگ!
هرگز نباید تصمیم به «بهبود» یا تاثیرگذارتر کردن شعر گرفت، بهترین نوشتار همیشه با بیرون کشیدن شخص از گهوارهی گرم و نرم ذهن محافظه کار حاصل میشود.»
?علاوه بر استفاده از همین بداههپردازیها در نوشتههای نسل بیت، ضد ضرب و پذیرا بودن، بداههپردازی و انرژی مهمترین ویژگیهای مشترک جاز و بیت است.
کرواک از موسیقی جاز تاثیر بسیاری گرفته و در عین حال چنان ارتباطی با شعر و موسیقی داشت که بر ترانهسرایان و خوانندگان آمریکایی مثل باب دیلن تاثیر گذاشت. متیو هیلی خواننده گروه ۱۹۷۵ به مجلهی گاردین گفت: «۱۸ ساله بودم، از هر چیزی تفننی استفاده میکردم. من میخواستم جک کرواک باشم.»
✔️هر چند نسل بیت هرگز یک جنبش بزرگ به حساب نیامد، اما از نظر تاثیر و ایجاد یک موقعیت فرهنگی خاص، به وضوح بیشتر دیده شد...
————————
#تهران#ایران#beatgeneration Jack_Kerouac#جک_کرواک#آلن_گینزبرگ#بیتلز#beat#ویلیام_باروز
بیشتر...
تبلیغات