|
4 سال پیش
نقد فیلم

نمره فیلم از سرخپوست جز محدود فیلم های سینمای ایران است که جذابیت های فرم فیلم بر محتوای آن پیشی می

نمره فیلم از سرخپوست جز محدود فیلم های سینمای ایران است که جذابیت های فرم فیلم بر محتوای آن پیشی می
?? نمره فیلم ۸ از ۱۰
.
سرخپوست جز محدود فیلم های سینمای ایران است که جذابیت های فرم فیلم بر محتوای آن پیشی می گیرد. مضاف بر این جاویدی قدرت فرم را برای ارتقای محتوای فیلم به رخ می کشد.
بعبارت صریح تر، سرخپوست دارای قصه ای درجه یک و یا بکر نیست همچنین با داستانی پر از وقایع خارق العاده و اتفاقات گوناگون مواجه نیستیم بلکه فیلمنامه ی فیلم از نظر رخداد و وقایع یک فیلمنامه متوسط است. اما آنچه که سرخپوست را متمایز می کند کیفیت پرداخت داستان، صحنه پردازی های عالی، میزانسن و میزانشات های مناسب، ریتم و تدوین هماهنگ با فضای فیلم، تعلیق های زیبا و نوع روایت آن است. که همه این عناصر با درهم آمیختگی صحیح و هماهنگ باعث پدید آمدن محصولی کامل و پخته گردیده اند.
سرگرد جاهد درحال تخلیه و تحویل زندانی قدیمی است که متوجه می شود فردی به نام احمد سرخپوست متواری شده است.
جاهد سرگردی مرتب، منضبط، جدی و وظیفه شناس است اما اصلی ترین ویژگی او درونگرا و متظاهر بودن اوست. او از خبر ترفیع رتبه اش به وجد آمده اما در مقابل مافوقش کاملا خویشتن دار است. او همچنین عاشق مددکار زندان است اما ابدا چیزی بروز نمی دهد.
جاویدی با شخصیت پردازی مناسب و به تصویر کشیدن احساسات پنهانی سرگرد جاهد (مخاطب را نسبت به او در جایگاه دانای کل قرار می دهد)، حس همذات پنداری بسیار مناسبی میان مخاطب و جاهد پدید می آورد و به نوعی مخاطب را به درون فیلم می کشاند و با وجود به تصویر کشیدن بی گناهی احمد سرخپوست، مخاطب تا انتهای فیلم همچنان مردد در تصمیم گیری باقی می ماند.
سکانس فوق العاده حبس شدن جاهد در سلول را می توان نمایی کوچک از کل فیلم دانست.
حبس شدن او نشان از قرار گرفتن او در مخمصه و تنگنا است. تنها بودن او در این مخمصه به خوبی نشان داده می شود و کسی برای کمک به او نمی آید.
فریادهای او نشانه ی استیصال و درماندگی درونی او در مواجهه با احمد سرخپوست است که به هیچ وجه اجازه نمایان شدن آن را نمی دهد. خود سلول در واقع نشان دهنده شهوت قدرت و پست و مقام است که جاهد را دربر گرفته است. اما او در نهایت بر بند نفسانی خود غلبه می کند و از آن می گریزد.
این سکانس همذات پنداری مخاطب و جاهد را به اوج می رساند به حالتی که مخاطب خود را در بند احساس می کند.
همچنین جاهد را در موقعیت احمد سرخپوست قرار می دهد که به ناحق زندانی شده است.
.
** ادامه در کامنت اول**
.
#‌نقدفیلم #‌نقد_فیلم #‌سینما #‌سینماتیکت
#‌فیلم #‌فیلم_سینمایی #‌هنرمندان
#‌تئاتر #‌سرخپوست #‌فیلم_سرخپوست
#‌نویدمحمدزاده #‌پرینازایزدیار #‌نیماجاویدی #‌نقدفیلم_روز #‌نقدفیلم_سرخپوست #‌هنر

بیشتر...


تبلیغات

تبلیغات


مطالب مرتبط