|
5 سال پیش
پارسینما | مجله تخصصی سینمایی
پارسینما چهار سالگی توقیف ارادتمند نازنین، بهاره، تینا سلیقه های زندگی سوز چهار سال پیش در ابتدای پا
#پارسینما
چهار سالگی توقیف «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» ⠀⠀⠀⠀
سلیقههای زندگیسوز
.⠀⠀⠀⠀
چهار سال پیش در ابتدای پاییز ۱۳۹۴ فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و تهیهکنندگی سعید خانی وارد پیشتولید شد. پس از اتمام فیلمبرداری در زمستان و درخواست برای صدور مجوز، «ارادتمند...» را غیر قابل نمایش تشخیص دادند و فیلم توقیف شد
.⠀⠀⠀⠀
عبدالرضا کاهانی که از ابتدای دوران فیلمسازی خود با ممیزی و حاشیههای فراوانی روبرو بود، دیگر کوتاه نیامد و پس از آن یک کارگردان خوب دیگر از سینمای ایران کوچ کرد و فیلمهای بعدیاش را در خارج از مرزهای ایران ساخت. وقتی سلیقههای بدون معیار بر زندگی و آثار هنری فیلمسازان چیره میشوند، چنین نتایجی نیز به بار میآید.
⠀⠀⠀⠀
در چهار سال اخیر فیلمهای کمی توانستهاند به وجدمان بیاورند، سینما را رعایت کنند و لحن داشته باشند. فیلمهای کاهانی فارغ از هرگونه ارزشیابی زیباییشناسانه، لحن، فضا و امضای خودشان را دارند. سینمای او هم میتوانست مخاطب انبوه را جذب کند و هم بر تماشاگر جدیتر تأثیر میگذاشت. هنوز کسی برای این فرصت سوزی پاسخ روشنی نداده است.
⠀⠀⠀⠀
شاید اگر با دیدگاهی بازتر با کاهانی و فیلمسازان خوبی مثل او که دغدغهی سینما و جامعهشان را دارند، برخورد میشد، این اتفاق رخ نمیداد. در شرایطی که سینمای ایران در این سالها روند رو به رشدی نداشته و اخیرا از نظر فروش هم در پایینترین وضعیت خود به سر میبرد، اکران فیلمهایی مثل ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا هم میتوانست تکانی به گیشه بدهد و هم سیر فیلمسازی کاهانی را دچار اختلال نمیکرد. بالاخره روزی این فیلمها دیده خواهند شد و مخاطب خود را پیدا خواهند کرد. اما کاش برای مسئولان سینمایی ایران وقت و عمر و تلاش یک هنرمند ارزش بیشتری داشت.
⠀⠀⠀⠀
هنرمند به خاطر روحیه ویژهاش در معرض بیشترین آسیبهای روحی است. یاد حرفهای استاد مهرجویی راجع به توقیف فیلم بانو در سالها پیش در برنامهی حرفهییها میافتم: چه کسی و با چه سلیقهیی تشخیص داد که فیلم من سالها توقیف باشد؟ چه کسی این سالهای رفته را به من بازمیگرداند؟
⠀⠀⠀⠀
متن: بهنام شریفی
عکس: ریحانه طراوتی
#مهنازافشار #طنازطباطبایی #عبدالرضاکاهانی #آیداماهیانی #سحردولتشاهی #مهرانغفوریان #کاهانی
چهار سالگی توقیف «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» ⠀⠀⠀⠀
سلیقههای زندگیسوز
.⠀⠀⠀⠀
چهار سال پیش در ابتدای پاییز ۱۳۹۴ فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و تهیهکنندگی سعید خانی وارد پیشتولید شد. پس از اتمام فیلمبرداری در زمستان و درخواست برای صدور مجوز، «ارادتمند...» را غیر قابل نمایش تشخیص دادند و فیلم توقیف شد
.⠀⠀⠀⠀
عبدالرضا کاهانی که از ابتدای دوران فیلمسازی خود با ممیزی و حاشیههای فراوانی روبرو بود، دیگر کوتاه نیامد و پس از آن یک کارگردان خوب دیگر از سینمای ایران کوچ کرد و فیلمهای بعدیاش را در خارج از مرزهای ایران ساخت. وقتی سلیقههای بدون معیار بر زندگی و آثار هنری فیلمسازان چیره میشوند، چنین نتایجی نیز به بار میآید.
⠀⠀⠀⠀
در چهار سال اخیر فیلمهای کمی توانستهاند به وجدمان بیاورند، سینما را رعایت کنند و لحن داشته باشند. فیلمهای کاهانی فارغ از هرگونه ارزشیابی زیباییشناسانه، لحن، فضا و امضای خودشان را دارند. سینمای او هم میتوانست مخاطب انبوه را جذب کند و هم بر تماشاگر جدیتر تأثیر میگذاشت. هنوز کسی برای این فرصت سوزی پاسخ روشنی نداده است.
⠀⠀⠀⠀
شاید اگر با دیدگاهی بازتر با کاهانی و فیلمسازان خوبی مثل او که دغدغهی سینما و جامعهشان را دارند، برخورد میشد، این اتفاق رخ نمیداد. در شرایطی که سینمای ایران در این سالها روند رو به رشدی نداشته و اخیرا از نظر فروش هم در پایینترین وضعیت خود به سر میبرد، اکران فیلمهایی مثل ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا هم میتوانست تکانی به گیشه بدهد و هم سیر فیلمسازی کاهانی را دچار اختلال نمیکرد. بالاخره روزی این فیلمها دیده خواهند شد و مخاطب خود را پیدا خواهند کرد. اما کاش برای مسئولان سینمایی ایران وقت و عمر و تلاش یک هنرمند ارزش بیشتری داشت.
⠀⠀⠀⠀
هنرمند به خاطر روحیه ویژهاش در معرض بیشترین آسیبهای روحی است. یاد حرفهای استاد مهرجویی راجع به توقیف فیلم بانو در سالها پیش در برنامهی حرفهییها میافتم: چه کسی و با چه سلیقهیی تشخیص داد که فیلم من سالها توقیف باشد؟ چه کسی این سالهای رفته را به من بازمیگرداند؟
⠀⠀⠀⠀
متن: بهنام شریفی
عکس: ریحانه طراوتی
#مهنازافشار #طنازطباطبایی #عبدالرضاکاهانی #آیداماهیانی #سحردولتشاهی #مهرانغفوریان #کاهانی
بیشتر...
تبلیغات