|
5 سال پیش
Hooman Khalatbari
امرداد سالروز تولد استاد اسدالله خان ملک یکی از یگانه های ویلن ایرانی، ملودی ساز نوازنده معلم ویلن
◻
۱۴ امرداد سالروز تولد " استاد اسدالله خان ملک " یکی از یگانه های ویلن ایرانی، ملودی ساز - نوازنده و معلم ویلن ( ایرانی) است.
معروف است که آرشه ویلون استاد بدیعی بی پایان و انگار چند كیلومتر است و از روی ساز پایین نمیآید، یا ویلون استاد پرویز یاحقی مثل عسل شیرین بوده است، اما درباره ساز استاد ملك میگویند كه ساز ایشان سوز و غم خاصی دارد. .
اسدالله ملك انگشتهای بلندی داشت و پوزیسیونهای بالا را نیز بسیار تمیز و عالی اجرا میكرد و فیلمهایی که از نوازندگی او باقی مانده، پوزیسیونهایی بِجا و تمیز و بسیار مرتب و ژوست دیده میشود.
آثار زیبای اسدالله ملک؛ چه در تكنوازی، چه در همنوازی، چه در آهنگسازی برای خوانندگان طیف وسیعی را شامل میشود. همانطور که اشاره شد، بسیار با احساس ساز میزد و آهنگ میساخت و جدای از اینها بسیار «انسان» خوب و با ارزشی بود.
با آرزوی سلامتی برای همسر ایشان و همچنین ماهور ملک که پنجه شیرین و بسیار شبیه به پدر را از استاد ملک به ارث برده است.
قطعه " گریه لیلی " / کوک ویلن در ر - می - دو - لا .
گفته میشود که اسدالله خان ملک در ۱۷ سالگی قطعه مشهور «گریه لیلی» را با کوک ابداعی «ر ـ میـ دو ـ لا» در مایه دشتی اجرا کرده است. نقل قول است که گریه لیلی ساخته شاپور نیاکان است که ملک تاثیر بسیاری از سبک نوازندگی او گرفته است.
.
استاد ملک برای اجرای دشتی راستکوک (دشتی «می») کوک «ر ـ می ـ دو ـ لا» را ابداع کرد که هم واخوانهای متعدد در اختیار نوازنده قرار داده و هم وسعت صدای بم ویولن را تا حد زیادی بسط و گسترش میدهد.
از آنجایی که در رپرتوار ویلن ایرانی، قطعات پیتزیکاتو دار ( نواختن ویلن با سر انگشت و بدون آرشه ) به ندرت داریم (به شخصه فقط کاروان ابوالحسن صبا و رنگ اصفهان ملک را میشناسم و امیدوارم قطعات دیگر با تکنیک پیتزیکاتو در رپرتوار ویلن ایرانی وجود داشته باشد) برای همین، استفادهای مشخص و مستقل از تکنیک پیتزیکاتو در این قطعه حائز اهمیت است.
چنانکه پس از هر بند، یک جمله پایه مرتبا با این تکنیک تکرار میشود و به نظر میرسد که ملک اساسا کوک «ر ـ می ـ دو ـ لا» را برای سهولت در اجرای پیزیکاتوی این فراز و این جمله از قطعه ابداع کرده است؛ چرا که با دستباز سیمهای «می»، «دو» و «لا» میتوان این بند و فیگور را به سادگی با پیزیکاتو اجرا کرد.
.
قطعه " دله این "
ترانه سرا : هما میرافشار
آهنگساز: اسدالله ملک
خواننده: مهستی
اجرا کامل این ترانه در قسمت IGTV .
#ملک #اسدالله_ملک #ویلن_ایرانی #گریه_لیلی #مهستی #هما_میرافشار #هومن #هومن_خلعتبری
۱۴ امرداد سالروز تولد " استاد اسدالله خان ملک " یکی از یگانه های ویلن ایرانی، ملودی ساز - نوازنده و معلم ویلن ( ایرانی) است.
معروف است که آرشه ویلون استاد بدیعی بی پایان و انگار چند كیلومتر است و از روی ساز پایین نمیآید، یا ویلون استاد پرویز یاحقی مثل عسل شیرین بوده است، اما درباره ساز استاد ملك میگویند كه ساز ایشان سوز و غم خاصی دارد. .
اسدالله ملك انگشتهای بلندی داشت و پوزیسیونهای بالا را نیز بسیار تمیز و عالی اجرا میكرد و فیلمهایی که از نوازندگی او باقی مانده، پوزیسیونهایی بِجا و تمیز و بسیار مرتب و ژوست دیده میشود.
آثار زیبای اسدالله ملک؛ چه در تكنوازی، چه در همنوازی، چه در آهنگسازی برای خوانندگان طیف وسیعی را شامل میشود. همانطور که اشاره شد، بسیار با احساس ساز میزد و آهنگ میساخت و جدای از اینها بسیار «انسان» خوب و با ارزشی بود.
با آرزوی سلامتی برای همسر ایشان و همچنین ماهور ملک که پنجه شیرین و بسیار شبیه به پدر را از استاد ملک به ارث برده است.
قطعه " گریه لیلی " / کوک ویلن در ر - می - دو - لا .
گفته میشود که اسدالله خان ملک در ۱۷ سالگی قطعه مشهور «گریه لیلی» را با کوک ابداعی «ر ـ میـ دو ـ لا» در مایه دشتی اجرا کرده است. نقل قول است که گریه لیلی ساخته شاپور نیاکان است که ملک تاثیر بسیاری از سبک نوازندگی او گرفته است.
.
استاد ملک برای اجرای دشتی راستکوک (دشتی «می») کوک «ر ـ می ـ دو ـ لا» را ابداع کرد که هم واخوانهای متعدد در اختیار نوازنده قرار داده و هم وسعت صدای بم ویولن را تا حد زیادی بسط و گسترش میدهد.
از آنجایی که در رپرتوار ویلن ایرانی، قطعات پیتزیکاتو دار ( نواختن ویلن با سر انگشت و بدون آرشه ) به ندرت داریم (به شخصه فقط کاروان ابوالحسن صبا و رنگ اصفهان ملک را میشناسم و امیدوارم قطعات دیگر با تکنیک پیتزیکاتو در رپرتوار ویلن ایرانی وجود داشته باشد) برای همین، استفادهای مشخص و مستقل از تکنیک پیتزیکاتو در این قطعه حائز اهمیت است.
چنانکه پس از هر بند، یک جمله پایه مرتبا با این تکنیک تکرار میشود و به نظر میرسد که ملک اساسا کوک «ر ـ می ـ دو ـ لا» را برای سهولت در اجرای پیزیکاتوی این فراز و این جمله از قطعه ابداع کرده است؛ چرا که با دستباز سیمهای «می»، «دو» و «لا» میتوان این بند و فیگور را به سادگی با پیزیکاتو اجرا کرد.
.
قطعه " دله این "
ترانه سرا : هما میرافشار
آهنگساز: اسدالله ملک
خواننده: مهستی
اجرا کامل این ترانه در قسمت IGTV .
#ملک #اسدالله_ملک #ویلن_ایرانی #گریه_لیلی #مهستی #هما_میرافشار #هومن #هومن_خلعتبری
بیشتر...
تبلیغات